Przewozy Regionalne poinformowały dziś, że z końcem miesiąca przestaną kursować pociągi łączące Wrocław i Drezno przez Legnicę, Zgorzelec i Goerlitz. Przewoźnik utracił bowiem dotację ze strony dolnośląskiego urzędu marszałkowskiego. Cięcia oznaczają spore problemy w ruchu krajowym i zawieszenie ruchu pasażerskiego na odcinku granicznym pomiędzy polskim Zgorzelcem a niemieckim Goerlitz.
Na początku stycznia województwo dolnośląskie poinformowało, że nie wyklucza cięć w ofercie połączeń pasażerskich związanych z niższymi wpływami do kasy regionu. Za niespełna dwa tygodnie w życie wejdzie pierwsza niekorzystna dla pasażerów zmiana rozkładu. Zlikwidowane zostaną bowiem wszystkie połączenia kategorii RegioEkspres kursujące w relacji Wrocław – Drezno, które pozwalają także na szybkie dotarcie ze stolicy województwa do zachodniej części regionu. Z rozkładu jazdy wypadną więc trzy pary kursów – RE „Saksonia”, „Viadrina” i „Albis”.
Pociągów nie będzie przez mniejsze wpływy z CIT
– W związku z ograniczeniem środków finansowych na realizację połączeń na Dolnym Śląsku od 1 marca 2015 r. Przewozy Regionalne nie będą uruchamiać tych pociągów – potwierdza Michał Stilger z biura prasowego przewoźnika. – Decyzja ta została podjęta przez organizatora połączeń przygranicznych, który dotychczas finansował pociągi do Drezna – podkreśla.
– Bardzo trudna sytuacja finansowa, spowodowana m.in. znacznie mniejszymi wpływami z podatku CIT, wymusiła na samorządzie województwa dolnośląskiego przeprowadzenie optymalizacji rozkładu jazdy w taki sposób, aby zaspokajał on przede wszystkim codzienne potrzeby przewozowe jak największej liczby pasażerów kolei regionalnych. Mając na uwadze dobro klientów Przewozów Regionalnych, samorząd wojewódzki próbował znaleźć alternatywne źródło finansowania tych połączeń, jednak ze względów formalno-prawnych i finansowych nie było to możliwe – mówi przedstawiciel przewoźnika.
Do Goerlitz można pojechać autobusem ze Zgorzelca
Jak zapewniają PR, podróżni, którzy już kupili bilety na dalsze terminy, będą mogli je zwracać bez potrącenia odstępnego. Tym, którzy podróżowali pociągami RE w relacjach krajowych, przewoźnik proponuje skorzystanie z usług Kolei Dolnośląskich. – Z kolei pasażerowie udający się do niemieckiego Goerlitz będą mogli skorzystać z komunikacji autobusowej – stwierdził Michał Stilger.
Szybkie połączenie Wrocławia z Dreznem obsługiwane niemieckimi zestawami Desiro zostało uruchomione sześć lat temu i zastąpiło pociągi osobowe w krótszych relacjach. W 2012 zmienił się sposób ich finansowania – odtąd środki pochodzą nie z budżetu centralnego, ale samorządowego. Choć nie zmienił się tabor, w grudniu obsługę po stronie niemieckiej przejął od DB Regio lokalny Vogtlandbahn.
Masowa likwidacja połączeń międzynarodowych
Decyzja oznacza całkowite zaprzestanie obsługi przejścia granicznego Zgorzelec – Goerlitz. Będzie to kolejna w ostatnim czasie likwidacja połączeń międzynarodowych. Przypomnijmy, że choć po długim okresie negocjacji pociągi RE Poznań – Frankfurt nad Odrą po dwumiesięcznej przerwie wróciły do rozkładu jazdy, oferta jest skromniejsza niż obowiązująca do grudnia zeszłego roku. Wraz ze zmianą rozkładu jazdy zmniejszyła się też liczba połączeń do białoruskiego Grodna, a całkowicie zlikwidowany został EIC „Wawel” z Wrocławia do Berlina. W styczniu, po zaledwie trzech tygodniach kursowania, zawieszono jedyny pociąg iR łączący Kraków z Ostrawą. Wciąż nie jest pewny dalszy los nocnego składu Warszawa – Mińsk.