Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koniec problemów w Poznaniu Głównym. Czy będą następne?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koniec problemów w Poznaniu Głównym. Czy będą następne?
fot. M. SzymajdaDworzec Letni na stacji Poznań Główny
Ponad 14 godzin PKP PLK zmagały się z awarią systemów sterowania ruchem w Poznaniu Głównym, a z opóźnieniami wtórnymi przewoźnicy zmagali się do 24 godzin po wystąpieniu problemów. Awaria, jaka miała już nigdy nie nastąpić, zdarzyła się ponownie i zdemolowała ruch pojazdów dalekobieżnych i regionalnych.

Trudno wskazać konkretną grupę podróżnych, którzy najbardziej odczuli efekty wczorajszej awarii w Poznaniu. Odwołano znaczną liczbę pociągów Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, inne odjeżdżały w dość przypadkowych godzinach. Znacznie opóźnione odjeżdżały pociągi Polregio, z których część również odwołano. Opóźnione po 60, 100, a nawet 120 minut i więcej pociągi PKP Intercity, w tym również międzynarodowe z i do Berlina wjeżdżały w perony Poznania Głównego, ale drużyny pociągowe nie miały informacji kiedy z niego wyjadą. Dlatego niewiele wiedzieli też pasażerowie w składach, które utknęły w Poznaniu lub okolicach.

Awaria w Poznaniu to bowiem nie tylko problem systemów sterowania, ale także wielki chaos informacyjny. Na peronach oczekiwali pasażerowie, którzy nie byli informowani o skali opóźnień ani o tym, czy ich pociąg w ogóle odjedzie. Brakowało informatorów mobilnych, system informacji pasażerskiej nie radził sobie ze skalą problemów i nie raz, nie dwa, wskazywał nieprawdziwe informacje.

Z awarią PLK uporała się dopiero w godzinach popołudniowych. Komunikat zarządcy infrastruktury z 3 czerwca z godziny 18:39, podawał, że sytuacja na Poznańskim Węźle Kolejowym „powoli się stabilizuje”. Przywracane były rozkładowe przejazdy pociągów.

– Specjalny zespół, złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, nadal cały czas czuwa nad organizacją ruchu. Przyczyny zdarzenia zbada komisja kolejowa – napisał Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK. System sygnalizował niesprawność od wczesnych godzin porannych.

Z nieoficjalnych informacji, które uzyskaliśmy wynika, że w Poznaniu zawiodły procedury ustalone po wcześniejszych spektakularnych, podobnych w charakterze awariach srk na poznańskim węźle. Zapytaliśmy już Ministerstwo Infrastruktury o wnioski z awarii 3 czerwca oraz o konsekwencje tego zdarzenia. Czekamy na komentarz.

Komunikat z 4 kwietnia


PLK poinformowała 4 czerwca o skali o przyczynach poniedziałkowych problemów w Poznaniu.

Opóźnienia pociągów pasażerskich na stacji Poznań Główny 3 czerwca wyniosły:

- pierwotne 239 pociągów na 13 888 minut,

- wtórne 442 pociągi na 14588 minut

Razem – 681 pociągów opóźnionych było o 28476 minut.

Ze względu na usterkę pociągi notowały średnio ok. 41 min. opóźnienia. Minimalne opóźnienie wyniosło 1 min (pociąg KW relacji Poznań Główny – Wągrowiec), a maksymalne – 462 min (pociąg KW relacji Gniezno – Poznań Główny). Ponadto konieczne było odwołanie 59 pociągów (57 pociągów Kolei Wielkopolskich i 2 pociągi Polregio), skrócenie relacji 12 pociągów (4 PKP Intercity i 8 Kolei Wielkopolskich) i skierowanie okrężną trasą 7 pociągów (3 PKP Intercity i 4 Kolei Wielkopolskich).

Powołany w związku z usterką specjalny zespół, złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników czuwa cały czas nad organizacją ruchu.

Szczegółowe przyczyny wczorajszego zdarzenia wyjaśnia komisja. Wstępne ustalenia wskazują, że usterka urządzeń sterowania ruchem kolejowym wystąpiła po uderzeniu pioruna w element infrastruktury podczas intensywnej burzy z opadami. W Poznaniu – według danych meteorologicznych – punktowo spadło ponad 46 mm deszczu (46 l na 1 m2). Trudne warunki powodowały lokalne podtopienia.

System urządzeń sterowania ruchem kolejowym – zgodnie z obowiązującym przepisami – jest odpowiednio zabezpieczony, także przed skutkami burz. Na budynkach lub szafach zasilających stosowane są uziomy, elementy przepięciowe, separatory i odpowiednie kable, które chronią urządzenia po uderzeniu pioruna. Jednakże w przypadku bezpośredniego trafienia pioruna w dany element infrastruktury nie istnieją zabezpieczenia, które mogłyby zapewnić całkowitą ochronę.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Infrastruktura

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Jakub Rösler 17 lutego 2024

Poznań ma plan zmian okolic dworca PKP (schematy)

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Jakub Rösler 24 stycznia 2023

Czy to są nowe numery peronów na Poznaniu Głównym?

Infrastruktura

Zobacz również:

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Infrastruktura

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Jakub Rösler 17 lutego 2024

Poznań ma plan zmian okolic dworca PKP (schematy)

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Jakub Rösler 24 stycznia 2023

Czy to są nowe numery peronów na Poznaniu Głównym?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5