Zakończyły się prace na stacji Trzebinia. Podróżni zyskali lepszy dostęp do kolei. To jeden z efektów modernizacji linii Kraków – Katowice, na której PKP Polskie Linie Kolejowe do potrzeb pasażerów dostosowały 12 stacji i przystanków. Inwestycja, współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”, pozwoliła skrócić czas podróży między regionami oraz na trasach dalekobieżnych i zwiększyła poziom bezpieczeństwa.
W miejscu niskich peronów są nowe, wyższe – ułatwiające wsiadanie do pociągów. Zamontowane są wiaty i ławki. W sierpniu zakończyły się prace przy peronie obok dworca, nad którym zamocowano odnowione zabytkowe zadaszenie. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się dzięki windom mogą dogodnie dostać się do pociągów. W drodze pomaga czytelne oznakowanie, ścieżki naprowadzające i nawierzchnia o zróżnicowanej strukturze. Kładkę nad torami zastąpiło przejście podziemne, które prowadzi na perony i służy mieszkańcom do bezpiecznego przejścia pod linią kolejową.
– Efektywnie wykorzystujemy środki unijne, m.in. z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Przebudowa stacji Trzebinia oraz jedenastu stacji i przystanków na międzynarodowej trasie między Krakowem a Katowicami, to realna korzyść dla mieszkańców i podróżnych. Poza zwiększeniem dostępności do kolei skróciliśmy czas podróży. Kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu, staje się jeszcze bardziej konkurencyjna – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK
Mieszkańcy Trzebini oraz podróżni na trasie Kraków - Katowice już korzystają z efektów modernizacji linii. Dzięki inwestycji PLK podróż z Trzebini do Katowic i Krakowa zajmuje ok. 30 – 35 minut. Dojazd do Krzeszowic lub Jaworzna tylko 10 minut. Czasy przejazdu jeszcze się skrócą, po zakończeniu certyfikacji i zwiększeniu prędkości pociągów do 160 km/h.
W ramach projektu przebudowano i zwiększono dostępność na stacjach w Jaworznie Szczakowej, Krzeszowicach, Zabierzowie i krakowskich Mydlnikach. Z myślą o podróżnych zwiększono komfort przystanków w m.in. w Ciężkowicach, Balinie, Dulowej i Woli Filipowskiej. Dodatkowe możliwości podróży i przesiadki zapewnia nowy przystanek Kraków Bronowice.
Inwestycja między Krakowem a Katowicami zwiększyła poziom bezpieczeństwa dzięki 10 nowym bezkolizyjnym skrzyżowaniom oraz nowoczesnym urządzeniom sterowania. Ruch pociągów prowadzony jest z nowych lokalnych centrów sterowania. Komputerowe systemy wspierają kolejarzy w sprawnym i bezpiecznym prowadzeniu ruchu.
Modernizacja linii ograniczyła odziaływanie kolei na środowisko. Pomyślano również o zwierzętach. Przygotowane zostały odpowiednie przejścia pod torami dla dużych i małych zwierząt. Kolej, jako najbardziej ekologiczny transport stał się bardziej konkurencyjny względem innych środków transportu.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb” za przeszło 2 mld zł, współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Inwestycja gwarantuje wymagane na międzynarodowych liniach warunki techniczne oraz zapewniła sprawny przejazd pociągów pasażerskich międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych, aglomeracyjnych oraz składów towarowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.