Wciąż trwa modernizacja dwudziestu kilometrów linii kolejowej 292 na odcinku od Wrocławia Sołtysowic do Jelcza Miłoszyc. Potrwa do połowy 2021 roku, mimo że wszyscy startujący w przetargu wykonawcy deklarowali koniec prac na 20 września 2019 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe wyjaśniają skąd bierze się tak radykalne wydłużenie prac.
W sierpniu 2019 PLK poinformowały, że w związku z wartą ponad 75 milionów złotych inwestycją realizowaną w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, ułożono już 70% torów. Zgodnie z pierwotnymi, punktowanymi dodatkowo w przetargu terminami, inwestycja
miała być jednak zakończona do 30 września 2019 roku. Trwa jednak nadal, a zarządca infrastruktury podał właśnie nowy termin zakończenia prac.
W odpowiedzi dla lokalnego portalu swojczyce.pl (Swojczyce to dzielnica Wrocławia, gdzie modernizowana jest stacja kolejowa w ramach projektu) kierownik kontraktu zwrócił uwagę, że końcowy termin realizacji projektu trzeba przesunąć z uwagi na późne podpisanie umów.
Późne podpisanie umów– Znaczący wpływ na terminy realizacji projektu miała data podpisania umowy z wykonawcą prac projektowych i robot budowlanych. W wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówień publicznych dla projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 292 na odcinku Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice w celu przywrócenia przewozów pasażerskich we WROF” została podpisana umowa z wykonawcą robót dopiero w listopadzie 2018 r. Tak późny termin zwarcia umowy wynikał z konieczności zapewnienia zwiększonego finansowania projektu dla pokrycia znacznego wzrostu cen robocizny i materiałów, co w sposób bezpośredni przełożyło się na wartość złożonych ofert – czytamy na portalu. Zdaniem PKP PLK jest jeszcze jedna przyczyna dla której inwestycja zostanie zakończona dopiero w połowie 2021 roku.
"Konieczna przebudowa dwóch mostów"– W trakcie prac przy linii 292, okazało się że zakres robót musi zostać rozszerzony o przebudowę dwóch mostów. Stan tych obiektów można było szczegółowo określić dopiero po odsłonięciu konstrukcji, zdjęciu torów i wykonaniu badań technicznych. Ze względu na dodatkowe prace, termin udostępnienia linii dla ruchu pasażerskiego jest przewidziany w połowie 2021 roku – napisał Bohdan Ząbek z Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK. Jak dodał, w połowie grudnia 2019 roku stan zaawansowania wszystkich prac przy modernizacji linii osiągnął 50%.
Przed rozpoczęciem prac na linii tej był prowadzony lokalny ruch pasażerski, tylko na odcinku Wrocław Sołtysowice – Wrocław Wojnów. Dalszy odcinek linii był wyłączony z ruchu pociągów. Ruch towarowy jest stale utrzymywany od stacji Wrocław Sołtysowice do stacji Wrocław Swojczyce, by zapewnić obsługę bocznic. Z chwilą rozpoczęcia robót od stacji Wrocław Sołtysowice do stacji Wrocław Swojczyce, dostęp do bocznic na stacji Wrocław Swojczyce będzie możliwy odnowioną linią od strony Jelcza Miłoszyc.
Linia ma pełnić ważną rolę w ruchu aglomeracyjnym. Na razie jednak pomysłodawca modernizacji linii: urząd marszałkowski województwa dolnośląskiego, nie ma potrzeby by przyspieszać realizację inwestycji. Koleje Dolnośląskie nie ogłosiły bowiem wciąż przetargu na dostawę nowego taboru pasażerskiego, którego potrzeba nawet do realizacji obecnie realizowanego rozkładu jazdy.