Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koniec prac na linii 292 między Jelczem a Wrocławiem w połowie 2021 roku [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
16-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

W połowie 2021 roku, z opóźnieniem, planowane jest otwarcie linii kolejowej 292 z Jelcza Miłoszyc do Wrocławia. Pięć nowych przystanków ma zwiększyć dostęp do kolei. Projekt za 78 mln zł realizowany jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe z RPO województwa dolnośląskiego.

Od sierpnia 2020 r. możliwy jest już przejazd pociągów towarowych na odcinku od Jelcza Miłoszyc do stacji Wrocław Swojczyce. Dla zwiększenia przepustowości jednotorowej linii tj. umożliwienia kursowania większej liczby pociągów, wybudowano mijankę w Dobrzykowicach Wrocławskich. Przebudowywane zostały dwa mosty na trasie pomiędzy Nadolicami Wielkimi a Dobrzykowicami Wrocławskimi. Dla zapewnienia sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów na stacji Wrocław Swojczyce został wybudowany nowy posterunek. Obiekt wyposażony jest w nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania. Stąd kolejarze prowadzą ruch pociągów na odcinku do Jelcza Miłoszyc.

Prace na wrocławskim odcinku

Obecnie roboty koncentrują się na odcinku Wrocław Swojczyce – Wrocław Sołtysowice. Wzdłuż trasy wykonywane jest odwodnienie m.in. odnawiane i udrożniane są przepusty. Równocześnie na odcinku Wrocław Swojczyce – Jelcz budowane są nowe perony w Dobrzykowicach Wrocławskich, Chrząstawie Małej, Nadolicach Wielkich, Wrocławiu Wojnowie, Wrocławiu Strachocinie, Wrocławiu Swojczycach, Wrocławiu Kowale.

Na wszystkich 11 stacjach i przystankach podróżni będą korzystać ze 100 m peronów o wysokości 76 cm, przystosowanych do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zamontowane zostaną wiaty, tablice i gabloty informacyjne oraz funkcjonalne, energooszczędne oświetlenie. W obszarze przystanków przewidziano stojaki rowerowe.

Łącznie na zmodernizowanej linii powstanie aż pięć nowych przystanków, które poprawią dojazd do centrum Wrocławia. To: Wrocław Popiele (w rejonie ul. Mydlanej), Wrocław Strachocin (w rejonie ul. Zagrodniczej), Wrocław Wojnów Wschodni (pomiędzy Wr. Wojnów – a Dobrzykowicami Wrocławskimi), Nadolice Małe (w rejonie drogi powiatowej nr 1925D), Chrząstawa Mała (w rejonie ul. Gajowej).

Umowy partnerskie z gminami

Podróż odnowioną linią będzie możliwa z prędkością do 100 km/h. Dla podniesienia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych instalowane są nowe urządzenia zabezpieczające. W rogatki zostaną wyposażone m.in. ruchliwe przejazdy na ul. Strachocińskiej oraz dwa przejazdy w Dobrzykowicach i przejazd za Chrząstawą na drodze w kierunku Jelcza.
Projekt realizowany jest w ramach umowy partnerskiej z Gminami Wrocław, Czernica, Jelcz Laskowice. Gminy wykonują infrastrukturę związaną z dojściem do przystanków i parkingi.

Mocno opóźniona modernizacja

Umowę na modernizację linii 292 na odcinku od Jelcza Miłoszyc od Wrocławia Sołtysowic PKP PLK podpisały w listopadzie 2018 roku. Zasadnicze prace, warte 75 mln złotych, dotyczące infrastruktury stricte kolejowej, realizowane w formule „projektuj i buduj”, miały być wykonane w krótkim czasie. Linia miała być przejezdna już w końcu września 2019 roku. Od początku było jednak wiadomo, że to nierealne, z uwagi na późne podpisanie umowy z wykonawcą (liderem konsorcjum jest ETF Polska). Później, z uwagi na wzrost kosztów robocizny i materiałów budowlanych, trzeba było zwiększyć wartość inwestycji. Gdy prace się już zaczęły, okazało się, że konieczne są dodatkowe prace przy dwóch obiektach mostowych.

Obecnie zakończenie prac i udostępnione linii dla ruchu pasażerskiego przewidziane jest w połowie bieżącego roku. Wartość realizowanego projektu: „Rewitalizacja linii kolejowej 292 na odcinku Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice w celu przywrócenia przewozów pasażerskich we WrOF” wynosi 78,12 mln zł (netto). Inwestycja jest finansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020.

Po linii kursować będą pociągi z Wrocławia do Jelcza. Operatorem będą prawdopodobnie Koleje Dolnośląskie. Linia jest w całości zelektryfikowana.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5