W połowie 2021 roku, z opóźnieniem, planowane jest otwarcie linii kolejowej 292 z Jelcza Miłoszyc do Wrocławia. Pięć nowych przystanków ma zwiększyć dostęp do kolei. Projekt za 78 mln zł realizowany jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe z RPO województwa dolnośląskiego.
Od sierpnia 2020 r. możliwy jest już
przejazd pociągów towarowych na odcinku od Jelcza Miłoszyc do stacji Wrocław Swojczyce. Dla zwiększenia przepustowości jednotorowej linii tj. umożliwienia kursowania większej liczby pociągów, wybudowano mijankę w Dobrzykowicach Wrocławskich. Przebudowywane zostały dwa mosty na trasie pomiędzy Nadolicami Wielkimi a Dobrzykowicami Wrocławskimi. Dla zapewnienia sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów na stacji Wrocław Swojczyce został wybudowany nowy posterunek. Obiekt wyposażony jest w nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania. Stąd kolejarze prowadzą ruch pociągów na odcinku do Jelcza Miłoszyc.
Prace na wrocławskim odcinku
Obecnie roboty koncentrują się na odcinku Wrocław Swojczyce – Wrocław Sołtysowice. Wzdłuż trasy wykonywane jest odwodnienie m.in. odnawiane i udrożniane są przepusty. Równocześnie na odcinku Wrocław Swojczyce – Jelcz budowane są nowe perony w Dobrzykowicach Wrocławskich, Chrząstawie Małej, Nadolicach Wielkich, Wrocławiu Wojnowie, Wrocławiu Strachocinie, Wrocławiu Swojczycach, Wrocławiu Kowale.
Na wszystkich 11 stacjach i przystankach podróżni będą korzystać ze 100 m peronów o wysokości 76 cm, przystosowanych do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zamontowane zostaną wiaty, tablice i gabloty informacyjne oraz funkcjonalne, energooszczędne oświetlenie. W obszarze przystanków przewidziano stojaki rowerowe.
Łącznie na zmodernizowanej linii powstanie aż pięć nowych przystanków, które poprawią dojazd do centrum Wrocławia. To: Wrocław Popiele (w rejonie ul. Mydlanej), Wrocław Strachocin (w rejonie ul. Zagrodniczej), Wrocław Wojnów Wschodni (pomiędzy Wr. Wojnów – a Dobrzykowicami Wrocławskimi), Nadolice Małe (w rejonie drogi powiatowej nr 1925D), Chrząstawa Mała (w rejonie ul. Gajowej).
Umowy partnerskie z gminami
Podróż odnowioną linią będzie możliwa z prędkością do 100 km/h. Dla podniesienia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych instalowane są nowe urządzenia zabezpieczające. W rogatki zostaną wyposażone m.in. ruchliwe przejazdy na ul. Strachocińskiej oraz dwa przejazdy w Dobrzykowicach i przejazd za Chrząstawą na drodze w kierunku Jelcza.
Projekt realizowany jest w ramach umowy partnerskiej z Gminami Wrocław, Czernica, Jelcz Laskowice. Gminy wykonują infrastrukturę związaną z dojściem do przystanków i parkingi.
Mocno opóźniona modernizacja
Umowę na modernizację linii 292 na odcinku od Jelcza Miłoszyc od Wrocławia Sołtysowic PKP PLK podpisały w
listopadzie 2018 roku. Zasadnicze prace, warte 75 mln złotych, dotyczące infrastruktury stricte kolejowej, realizowane w formule „projektuj i buduj”, miały być wykonane w krótkim czasie. Linia miała być przejezdna już w końcu września 2019 roku. Od początku było jednak wiadomo, że to nierealne, z uwagi na późne podpisanie umowy z wykonawcą (liderem konsorcjum jest ETF Polska). Później, z uwagi na wzrost kosztów robocizny i materiałów budowlanych, trzeba było zwiększyć wartość inwestycji. Gdy prace się już zaczęły, okazało się, że konieczne są dodatkowe prace
przy dwóch obiektach mostowych.
Obecnie zakończenie prac i udostępnione linii dla ruchu pasażerskiego przewidziane jest w połowie bieżącego roku. Wartość realizowanego projektu: „Rewitalizacja linii kolejowej 292 na odcinku Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice w celu przywrócenia przewozów pasażerskich we WrOF” wynosi 78,12 mln zł (netto). Inwestycja jest finansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020.
Po linii kursować będą pociągi z Wrocławia do Jelcza. Operatorem będą prawdopodobnie Koleje Dolnośląskie. Linia jest w całości zelektryfikowana.