W czerwcu 2020 mają się zakończyć wszelkie prace związane z modernizacją linii 405 od Szczecinka do Słupska i od Słupska do Ustki. 22 stycznia, po telewizyjnym reportażu opisującym problemy mieszkańców Miastka z wejściem na peron, uruchomiono windy na stacji.
Prace na linii 405 trwają od połowy 2017 roku. Pociągi ze Słupska do Szczecinka po modernizowanej
linii ruszyły w lipcu 2019 roku. W grudniu 2019 udało się natomiast reaktywować codzienne połączenia kolejowe, z cyklicznym rozkładem jazdy, między Słupskiem a Ustką. W obu przypadkach pociągi muszą jednak zwalniać przed częścią przejazdów kolejowych z uwagi na brak działających urządzeń przejazdowych, nie zakończone są prace na niektórych przystankach pasażerskich. Aż do 22 stycznia na stacji Miastko, gdzie zlikwidowano przejście w poziomie torów, nie działały windy, co uniemożliwiało korzystanie z peronów osobom niepełnosprawnym. Na odcinku od Ustki do Słupska wciąż nie działa mijanka w Charnowie, która przyda się w sezonie, gdy z linii będą korzystać także Koleje Mazowieckie i PKP Intercity.
– Zakończenie prac na linii nr 405 planowane jest na połowę czerwca 2020. Kontynuowane są prace w branży teletechnicznej, uzupełnianie małej architektury na peronach (m. in. wiaty, oznakowanie, kosze na śmieci) oraz roboty okołotorowe na całym odcinku rewitalizowanej linii. Montowane są urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na przejazdach kolejowo-drogowych – napisał Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.
Przedstawiciel zarządcy infrastruktury dodaje, że nowy system sterowania ruchem kolejowym został w części uruchomiony. Kolejno, do czerwca, będzie uruchamiane Lokalne Centrum Sterowania Miastko i Słupsk oraz mijanki Kawcze, Kępice, Słonowice i Charnowo Słupskie. Pociągi mogą się „krzyżować” na stacjach Miastko i Słupsk oraz na mijance Biały Bór.
W ramach rewitalizacji linii kolejowej nr 405 między Miastkiem a Słupskiem i Ustką PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizowały 70 km linii oraz 19 stacji i przystanków, gdzie poprawił się komfort obsługi pasażerów kolei. Dostęp do kolei poprawił się dzięki oddaniu do użytku dwóch nowych przystanków – Słupsk Północny oraz Ustka Uroczysko (tutaj trwają jeszcze ostatnie prace) – z których podróżni korzystają od grudnia 2019 r., wraz z uruchomieniem codziennych pociągów ze Słupska do Ustki. O tym jak w praktyce wygląda kursowanie pociągów na tym odcinku
można przeczytać tutaj.
Jak zapewnia PKP PLK, po zakończeniu wszystkich prac w ramach inwestycji pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h po niemal całej linii, co skróci czas przejazdu między Szczecinkiem a Słupskiem o około 12 minut. Przynajmniej w teorii – bo po całej linii nie kursują obecnie pociągi w takich relacjach. Prace modernizacyjne są opóźnione w stosunku do pierwotnego harmonogramu o około pół roku.