PKP PLK rozpoczęły procedurę likwidacji 15-kilometrowego odcinka linii nr 176. Po nieużywanych torach od dwóch lat nie kursują bowiem pociągi, a zapomnianą trasę może przeciąć nowa droga szybkiego ruchu. Prawdopodobnie decyzja zarządcy infrastruktury pociągnie za sobą także likwidację odgałęzienia do Pszowa, które praktycznie straciło rację bytu po zaprzestaniu wydobycia w dawnej KWK Anna.
Linia kolejowa nr 176 na odcinku Racibórz Markowice – Syrynia zostanie niebawem zlikwidowana. Trasę przeciąć ma nowa droga, a jak twierdzą Polskie Linie Kolejowe, od dłuższego czasu na wspomnianym odcinku nie odbywa się ruch kolejowy.
– Ponieważ planowana jest budowa nowej drogi Racibórz – Pszczyna, lokalne władze samorządowe wystąpiły do PLK z zapytaniem w sprawie dalszej eksploatacji lub likwidacji linii nr 176 na odcinku Racibórz Markowice – Syrynia. Nowo projektowana droga mogłaby się bowiem krzyżować z nieczynną linią kolejową – mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK. – W związku z tym wystąpieniem Polskie Linie Kolejowe wdrożyły procedurę likwidacji linii nr 176 na odcinku Racibórz Markowice – Syrynia – potwierdza.
Ruch zamarł po zamknięciu pszowskiej kopalni
W ostatnim czasie linia obsługiwała głównie pociągi towarowe do pszowskiej części Kopalni Węgla Kamiennego Rydłutowy-Anna, dawnej KWK Anna. Z Syryni składy kierowane były linią 192 Syrynia – Pszów. „Anna” zakończyła jednak wydobycie pod koniec 2011 roku i, choć pociągi jeszcze przez kilka miesięcy wywoziły z wygaszanego zakładu urobek, wkrótce kolej straciła praktycznie jedyny nadawany tam ładunek. – PKP Polskie Linie Kolejowe nie prowadzą ruchu towarowego na liniach 176 i 192 w ciągu Racibórz Markowice – Syrynia – Pszów od dwóch lat – wskazuje Jacek Karniewski.
Należy więc spodziewać się kolejnych likwidacji w tym rejonie – w związku z brakiem ruchu do Pszowa traci rację bytu także dalszy pięciokilometrowy odcinek linii 176 z Syryni do Olzy, który od grudnia tego roku też jest zresztą formalnie nieczynny – według regulaminu przydzielania tras obowiązuje tam prędkość 0 km/h (tę samą wartość przyjęto w regulaminie 2015/2016 wchodzącym w życie w połowie grudnia).
Bez pociągów pasażerskich od przeszło czterdziestu lat
Zarówno na linii 176, jak i 192 regularny ruch pasażerski nie jest prowadzony od dziesięcioleci. Ostatnie codzienne kursy na trasie Racibórz Markowice (jeszcze pod poprzednią nazwą Markowice Raciborskie) – Olza przestały być realizowane na początku lat 80. zeszłego stulecia, ale nawet wcześniej pociągów było tu mało – np. w latach 1974–1976 jedynie dwie pary. Linia do Pszowa pojawia się po raz ostatni w edycji sieciowego rozkładu jazdy 1974/75. Rozkład zakładał wtedy trzy pary kursów dowożących na trzy kopalniane zmiany. Ostatni pasażerski pociąg nadzwyczajny dotarł do Pszowa w roku 2012.
Regionalna Droga Racibórz – Pszczyna ma biec przez Kornowac, Gaszowice, Lyski, Rydułtowy i Rybnik i stanowić obwodnicę dla tych miejscowości. Nowa trasa ma przejąć funkcje dzisiejszej drogi wojewódzkiej nr 935. Ma być jedną z największych inwestycji drogowych na terenie województwa śląskiego.
Miliardy złotych na remonty linii na Śląsku zapisano w projekcie Krajowego Programu Kolejowego.
W Monitorze znajdziesz raport o KPK, a w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe

Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
