Podczas konferencji zorganizowanej przez Railway Market Forum w warszawskim Centrum Konferencyjnym Zielna zaproszeni eksperci dyskutowali na temat zarządzania bezpieczeństwem eksploatacji sieci kolejowej i bocznic kolejowych.
Spotkanie otworzył europoseł i były minister transportu prof. Bogusław Liberadzki, który mówił na temat polityki Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa na kolei z uwzględnieniem bocznic kolejowych. Jego zdaniem, w UE nie ma ogólnoeuropejskiego systemu kolejowego, tylko poszczególne koleje funkcjonujące na obszarze jednego lub więcej państw. - Nie będzie transportu kolejowego tam, gdzie nie ma infrastruktury. Daje ona możliwości, nie ma ona być sama w sobie biznesem przynoszącym zyski. W Europie nie ma pojedynczych linii - ma być sieć. I to np. od Lizbony do Małaszewicz - wskazywał Liberadzki.

* Deputowany do Parlamentu Europejskiego - prof. Boguslaw Liberadzki.
Głos zabrał także wiceprezes PKP PLK dr Marek Pawlik. Tematem jego wystąpienia było zagadnienie "TSI podsystemu infrastruktura a SMS zarządcy infrastruktury kolejowej". W swym wystąpieniu odpowiadał on na pytania, gdzie w uregulowaniach prawa europejskiego występują regulacje dotyczące bezpieczeństwa i kiedy one maja zastosowanie oraz na ile w SMS-ie powinny być ujęte Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności i jak mają się do tego krajowe regulacje. Prezes Pawlik opisywał także proces doskonalenia i audytowania SMS (analiza zagrożeń, ich ocena i ograniczanie). - Na pewno jesteśmy na początku drogi, SMS nie powstaje od razu - podkreślił wiceprezes PKP PLK.

* Dr Marek Pawlik, wiceprezes PKP PLK.
Rozwój regulacji europejskich w zakresie certyfikacji bezpieczeństwa był przedmiotem wystąpienia Krzysztofa Banaszka, wiceprezesa Urzędu Transportu Kolejowego. - Bezpieczeństwo pracy to wspólny mianownik dla wszystkich środowisk społecznych i zawodowych. Należy podkreślić ciągłość łańcucha odpowiedzialności w implementacji prawnej i instytucjonalnej oraz kompletność zbiorów wymagań co powinno zapewnić spójność całego systemu kolejowego właściwą dla wymaganego lub deklarowanego poziomu bezpieczeństwa - stwierdził. Prezes Banaszek omówił także m.in. podstawowe środki do zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa (certyfikacja, ocena zgodności, kontrola - inspekcja - audyt, nadzór nad rynkiem, nadzór nad utrzymaniem), a także wdrażanie regulacji UE dotyczących bezpieczeństwa sektora kolejowego (działania dostosowawcze na poziomie krajowym).

* Krzysztof Banaszek, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Rafał Rudnicki z Risk Management Consulting mówił na temat zarządzania ryzykiem w transporcie kolejowym. Jak sam stwierdził, przedstawił spojrzenie na prawo dotyczące tej sfery oczami risk-managera (zajmującego się wprowadzaniem systemów zarządzania ryzykiem w różnych firmach, także logistycznych), nie związanego z branżą kolejową. Z tezami postawionymi przez Rudnickiego polemizowali prezesi Pawlik i Banaszek.

* Rafal Rudnicki, z Risk Management Consulting.
Na temat autoryzacji bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej oraz europejskich i krajowych zasad bezpieczeństwa w transporcie kolejowym mówił Ryszard Węcławik, dyrektor działu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w ZDG TOR. Przedstawił on m.in. niespójności i problemy prawne we wspomnianych sferach, a także różnice w definiowaniu terminów takich jak "system kolejowy", "infrastruktura kolejowa" czy "zarządca infrastruktury" w prawodawstwie polskim i unijnym. Dyrektor Węcławik opisał również podstawowe elementy Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Zarządcy Infrastruktury.

* Ryszard Węcławik, dyrektor działu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w ZDG TOR.
Prezes Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego Koltar Piotr Golemo poruszył tematykę bocznic kolejowych i praktycznych rozwiązań problemów z przesyłkami podlegającymi przepisom Regulaminu RID. Jego prezentacja była studium przypadku firmy Koltar, obsługującego dużą bocznicę Zakładów Azotowych w Tarnowie - Mościcach (ok. 62 km torów, 165 rozjazdów, ok. 2500 pociągów rocznie). Prezes Golemo wymienił także m.in. elementy, które wchodzą w skład systemu organizacji bezpieczeństwa transportu kolejowego, który powinna posiadać właściwie każda bocznica.

* Krzysztof Warmiński, Transportowy Dozór Techniczny.
Na temat "Standardy ISO a SMS - integracja systemów zarządzania" mówił Krzysztof Warmiński z Transportowego Dozoru Technicznego. Wskazał on m.in. gdzie określone są podstawowe elementy SMS. - Standardy ISO a SMS integrują się dobrze w obszarze odpowiedzialności, uprawnień i komunikacji - stwierdził Warmiński.

* Adam Muszyński, Transportowy Dozór Techniczny.
Przedmiotem wystąpienia Adama Muszyńskiego z Transportowego Dozoru Technicznego był natomiast audyt wewnętrzny oraz jego odniesienie względem oceny SMS. Prelegent opisał kryteria oceny Systemu, jak również to, co umożliwia audyt wewnętrzny SMS (sprawdzenie czy ustalenia systemowe są zgodne z wymaganiami, czy działania organizacji są zgodne ustaleniami systemowymi oraz doskonalenie SMS).
Konferencja zakończyła się panelem dyskusyjnym, w którym udział wzięli wiceprezes UTK dr Mirosław Antonowicz oraz wcześniejsi prelegenci: K. Warmiński, P. Golemo i A. Muszyński.

* Wiceprezes UTK dr Mirosław Antonowicz i Piotr Golemo, prezes PTK Koltar (wszystkie fot. Rynek Kolejowy).