XX Międzynarodowa Konferencja Naukowa Euro-Trans 2024 odbędzie się 16 i 17 września 2024 r. w Warszawie. Temat wiodący konferencji brzmi „Nowe ramy funkcjonowania sektorów mobilności i logistyki” (Mobility and Logistics Sectors in a Redefined Framework).
Dobór tematu konferencji wynika z przekonania organizatorów, że uwzględniając dyskusje odbyte w okresie poprzedzającym wybory do Parlamentu Europejskiego w środowisku krajowym i międzynarodowym potrzebna jest weryfikacja naukowych teorii, programów władz publicznych (samorządowych, rządowych i unijnych) oraz strategii przedsiębiorstw funkcjonujących w obu sektorach. We wrześniu 2024 r. nadejdzie właściwy moment, aby poddać krytycznej ocenie zasadność wcześniej obranych kierunków rozwoju, metod oraz tempa realizacji zmian.
W trakcie konferencji przewidziane jest kilkanaście dyskusji z udziałem pracowników naukowych z Polski i zagranicznych ośrodków akademickich oraz przedstawicieli przedsiębiorstw i instytucji funkcjonujących w sektorach mobilności i logistyki. W okresie od 1989 r., czyli od rozpoczęcia transformacji ustrojowej w Europie Centralnej i Wschodniej, aż do lutego 2022 r., kiedy rozpoczęła się pełnowymiarowa agresja Rosji w Ukrainie, liderzy aktywności politycznej oraz inwestorzy i menedżerowie przedsiębiorstw prywatnych oraz należących do sektora publicznego koncentrowali się na wyzwaniach związanych z integracją europejską, a następnie związanych z transformacją energetyczno-klimatyczną. W ostatnich dwóch latach dostrzeżono, że w sektorach mobilności i logistyki pogłębia się odchylenie zachowań konsumentów z jednej strony i uczestników rynku tworzących stronę podażową z drugiej strony od wytyczonych, coraz bardziej progresywnych programów rozwoju społeczno-gospodarczego w Unii Europejskiej. Narasta także przekonanie, że w sektorach mobilności i logistyki wiele procesów jest zarządzane nieprofesjonalnie, co przejawia się w formie nietrafionych decyzji inwestycyjnych oraz operacyjno-handlowych.
Na szczególną uwagę zasługuje pytanie, czy realizowana od kilku dekad unijna polityka transportowa, która przewiduje promowanie kolei, może faktycznie przynieść pożądane zwiększenie roli transportu szynowego w obsłudze potrzeb mobilności oraz potrzeb logistycznych. W Europie, w tym w Polsce, wiele grup społecznych wykazuje chęć częstszego korzystania z podróży koleją, ale dostępność przestrzenna i czasowa usług przewoźników kolejowych nie jest zadowalająca. Jednocześnie przewoźnicy towarowi, w tym mający status przedsiębiorstw należących do sektora publicznego (m.in. PKP Cargo, DB Cargo i SNCF Fret), tracą klientów i uzyskują coraz mniejsze przychody, co stwarza bezpośrednie zagrożenie dla kontynuowania działalności przez te podmioty. Jak należy skorygować politykę transportową i strategię działania przedsiębiorstw kolejowych, z jakich źródeł sfinansować modernizację i rozwój sieci kolejowych, jeśli w obliczu drastycznego wzrostu wydatków na obronność w krajach członkowskich UE i na szczeblu unijnym zaczyna brakować funduszy – to są pytania, których nie można pozostawić bez odpowiedzi. Zostaną one sformułowane w trakcie debaty, a następnie udostępnione w formie rekomendacji zredagowanych po zakończeniu obrad konferencji Euro-Trans 2024.
Współorganizatorami konferencji są: Instytut Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego i Instytut Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Rektorzy tych uczelni objęli patronat nad konferencją. Euro-Trans 2024 towarzyszy European Transport Congress organizowany przez European Platform of Transport Sciences. Imprezą uzupełniającą program merytoryczny jest uroczystość jubileuszu 45-lecia pracy akademickiej prof. dr. hab. Wojciecha Paprockiego.
Osoby zainteresowane do udziału w Konferencji Euro-Trans 2024 zapraszamy do
rejestracji.