Fot. PKP IntercityNowa myjnia PKP Intercity we Wrocławiu
Trwają ostatnie prace związane z odbiorem całorocznej automatycznej myjni PKP Intercity we Wrocławiu. Kosztowała ponad 33 mln zł, a za jej realizację odpowiadała firma Mostostal Warszawa. Nowe myjnie działają też w Warszawie i Krakowie, kolejne PKP Intercity planuje wybudować m.in. w Szczecinie oraz Gdyni.
W 2020 roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą Mostostal Warszawa obejmującą zaprojektowanie i zbudowanie myjni automatycznej wraz z urządzeniami oraz towarzyszącą infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej przewoźnika we Wrocławiu. Myjnia jest obiektem całorocznym służącym do mycia zewnętrznego pociągów. Hala myjni o długości ok. 200 metrów została wyposażona w portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Inwestycja obejmuje również system zabezpieczenia przed oblodzeniem, gdzie odbywać się ma zabezpieczanie podwozi pojazdów szynowych przed oklejaniem śniegiem i lodem.
Ekologiczne rozwiązania
– Zależało nam, aby myjnia posiadała ekologiczne rozwiązania. Dlatego wyposażona została w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki. Na dachu pomieszczenia technicznego myjni zamontowane zostały panele fotowoltaiczne w celu produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne budynku – wyjaśnił Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.
–Wrocławska myjnia pociągów to kolejne po generalnym remoncie Dworca PKP Gdańsk Główny zadanie, które zrealizowaliśmy w obszarze budownictwa kolejowego. Zaznaczamy naszą obecność w segmencie rynku, a także na Dolnym Śląsku, gdzie realizujemy szereg inwestycji – powiedział Jorge Calabuig Ferre, wiceprezes zarządu Mostostalu Warszawa.
Budowa myjni kosztowała ponad 33 mln zł i stanowi część projektu unijnego „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A., realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To kolejny tego typu obiekt PKP Intercity. W maju 2022 roku została oddana do użytku myjnia na warszawskim Grochowie, a w listopadzie 2023 roku – sezonowa myjnia w Krakowie. Łącznie spółka wybuduje 7 nowoczesnych myjni.
Inne prace we Wrocławiu
Myjnia we Wrocławiu jest częścią projektu modernizacji stacji postojowej w stolicy Dolnego Śląska. Przebudowane zostały już elementy hali lokomotywowni - przeprowadzone roboty objęły przebudowę kanałów rewizyjnych wraz z nowym torowiskiem oraz posadzkami betonowymi. Przewoźnik planuje także budowę budynku magazynowo-biurowego, przebudowę odcinka drogi wewnętrznej, placu ładunkowo-rozładunkowego oraz placu postojowego w rejonie hali wagonowni, przebudowę drogi wewnętrznej w rejonie hali lokomotywowni. Za wykonanie wszystkich prac odpowiedzialna będzie firma Mostostal Warszawa, która przedstawiła najkorzystniejsze oferty w postępowaniach przetargowych.
Do 2030 roku PKP Intercity ma dysponować 20 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi oraz 32 punktami do przygotowania pociągów w zakresie utrzymania czystości w obiektach udostępnionych przewoźnikom.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.