- W połowie grudnia Niemcy zakończą budowę nowego mostu kolejowego we Frankfurcie nad Odrą. W związku z ostatnim etapem tej inwestycji, planowane jest wstrzymanie ruchu kolejowego w tym miejscu - od 17 października do 13 grudnia.
W tym okresie wszystkie pociągi pasażerskie będą przekraczały granicę w Kostrzynie nad Odrą (Lubuskie). Ruch towarowy zostanie rozłożony na kilka przejść na zachodniej granicy - poinformował rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Krzysztof Łańcucki.
- Dla pasażerów oznacza to zmiany w rozkładzie jazdy międzynarodowych pociągów dalekobieżnych oraz wydłużenie czasu podróży średnio o 40-50 minut. Oddanie do użytku nowego mostu nastąpi 14 grudnia br.; wraz z wprowadzeniem w życie nowego rozkładu jazdy - powiedział Łańcucki.
Most kolejowy łączący Frankfurt nad Odrą ze Słubicami leży w ciągu jednego z najważniejszych szlaków kolejowych w tej części Europy - magistrali kolejowej Paryż-Warszawa-Moskwa (E-20).
Pierwotnie przerwa techniczna związana z budową nowego mostu kolejowego planowała była na okres od 17 października do pierwszego grudnia br. Termin ten został jednak przedłużony do 13 grudnia.
Budowa nowego mostu kolejowego we Frankfurcie nad Odrą rozpoczęła się pod koniec lutego br. Koszty inwestycji szacowane są na ok. 25 mln euro. Zgodnie z umową międzypaństwową, dotyczącą budowy i konserwacji przepraw kolejowych między Polską a Niemcami, to zadanie realizuje strona niemiecka.
Rekonstrukcja istniejącego mostu była konieczna z uwagi na jego zły stan techniczny. Od 2005 roku most we Frankfurcie nad Odrą był "wąskim gardłem" w ciągu magistrali kolejowej Paryż-Warszawa- Moskwa; ruch odbywał się tylko jednym z torów, z prędkością do 50 km/h. Oddanie nowego mostu pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów do 100 km/h oraz powrót do ruchu dwutorowego.
Końcowa faza budowy polega m.in. na osadzeniu na podporach nowego przęsła. Element konstrukcyjny o dł. 104 m zostanie nasunięty z barek lub pontonów, wg planu 18 listopada br. Jak zastrzegł wykonawca prac, powodzenie operacji zależy od stanu rzeki Odry.
W ramach wspomnianej umowy międzypaństwowej, w przyszłym roku ruszy budowa mostu kolejowego przez Nysę Łużycką na międzynarodowej linii kolejowej E-30. Most połączy Węgliniec (woj. dolnośląskie) z niemiecką Horką.
Tym razem przeprawę wybudują Polacy, a koszty inwestycji będą zbliżone to poniesionych przez Niemców we Frankfurcie nad Odrą. Most ma być gotowy do 2011 roku.