13 września odbyło się spotkanie w sprawie bieżącej sytuacji związanej z drążeniem tunelu średnicowego pod Łodzią przez tarczę Katarzyna. Spotkanie zwołał minister infrastruktury Dariusz Klimczak. W spotkaniu, oprócz ministra infrastruktury, wzięli udział m.in.: wojewoda łódzki Dorota Ryl, prezydent Łodzi Hanna Zdanowska oraz przedstawiciele spółki PLK SA (inwestora tunelu), wykonawcy prac i Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Poniżej przedstawiamy pełną informację prasową ministerstwa w tej sprawie.
AktualizacjaOkoło południa PKP PLK poinformowały, że Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał już pozytywną decyzję ws. rozbiórki nieruchomości przy al. 1 Maja 16, jest to kolejny budynek na trasie drążenia tunelu średnicowego. Do rozbiórki budynku przez wykonawcę dojdzie w najbliższym czasie, przed przejściem tarczy w tym miejscu.
Przed godziną 15 biuro prasowe ministerstwa infrastruktury dodało w komunikacie, że minister Dariusz Klimczak w trybie pilnym zwołał naradę w sprawie uszkodzonych łódzkich kamienic: przy al. 1 Maja i ul. Próchnika. Zobowiązał wykonawcę i inwestora tunelu, czyli PKP PLK SA, do niezwłocznego zorganizowania spotkań z poszkodowanymi mieszkańcami, z udziałem przedstawicieli miasta i nadzoru budowlanego, podczas których zostaną oni poinformowani o kompleksowym wsparciu, które zostanie im zapewnione w najbliższym czasie.
Obecni na naradzie przeanalizowali aktualną sytuację związaną z nieruchomościami, pod którymi obecnie zatrzymała się tarcza Katarzyna, tj. kamienicami przy al. 1 Maja 23, ul. Próchnika 44 oraz Próchnika 46. Rozmawiano też o najbliższych planach związanych z powtórnym uruchomieniem tarczy Katarzyna.
Wykonawca prac poinformował, że wszyscy mieszkańcy nieruchomości przy al. 1 Maja 23 oraz ul. Próchnika 44 otrzymali wsparcie prawne oraz materialne. Dla mieszkańców z lokali niebędących własnością Miasta Łodzi wykonawca znajdzie mieszkania w innych lokalizacjach. Będzie też dążył do tego, żeby pokryć ewentualne różnice w nowych stawkach wynajmu. Wykonawca prac wspiera również od początku mieszkańców kamienicy przy al. 1 Maja 23 w procedurach uzyskiwania odszkodowań za poniesione straty materialne.
"Miasto Łódź pozostaje również w stałym kontakcie z mieszkańcami lokali gminnych w nieruchomości przy ul. Próchnika 44 i w najbliższym czasie zaoferuje im nowe lokale komunalne" - czytamy. Większość mieszkańców budynku przy ul. Próchnika 46 wróciła już do swoich mieszkań po pozytywnej opinii ekspertów.
Lepsze informowanie o pracach związanych z drążeniem tunelu
Minister Dariusz Klimczak zobowiązał uczestników spotkania do powołania osoby, która będzie koordynowała komunikację wszystkich instytucji i urzędów, których dotyczy budowa tunelu.
W związku z tym zostanie powołany specjalny zespół ds. komunikacji prac związanych z drążeniem tunelu średnicowego pod Łodzią. Jego koordynatorem będzie reprezentant PKP PLK SA. Na bieżąco współpracować z nim będą przedstawiciele Miasta Łódź, wykonawcy prac oraz innych zaangażowanych w inwestycję podmiotów.
Bezpieczne ponowne uruchomienie tarczy Katarzyna
PKP PLK SA wspólnie z wykonawcą prac planują powtórne uruchomienie tarczy Katarzyna. Może to nastąpić w drugiej połowie września br. Podstawowym kryterium wznowienia prac będzie bezpieczeństwo.
Tymczasem Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał pozytywną decyzję ws. rozbiórki nieruchomości przy al. 1 Maja 16. Jest to kolejny budynek na trasie drążenia tunelu. Do rozbiórki budynku przez wykonawcę dojdzie wkrótce, przed przejściem tarczy w tym miejscu.
Wszystkie strony dzisiejszego spotkania zgodziły się co do tego, że potrzebna jest ponowna analiza budynków położonych na trasie drążenia tarczy Katarzyna, by maksymalnie ograniczyć ryzyko dla mieszkańców
Spotkanie ministra, władz miasta i PLK w Łodzi
Podczas spotkania, które odbyło się 13 września rano, przeanalizowano aktualną sytuację związaną z nieruchomościami, pod którymi obecnie zatrzymała się tarcza Katarzyna - al. 1 Maja 23, ul. Próchnika 44 oraz Próchnika 46. Rozmawiano też o najbliższych planach związanych z powtórnym uruchomieniem tarczy Katarzyna.
O katastrofie budowlanej w Łodzi Rynek Kolejowy pisze tutaj. Wykonawca prac przekazał, że wszyscy mieszkańcy nieruchomości przy al. 1 Maja 23 oraz ul. Próchnika 44 otrzymali wsparcie z jego strony - prawne oraz materialne. Dla mieszkańców z lokali niebędących własnością Miasta Łódź wykonawca znajdzie mieszkania w innych lokalizacjach. Będzie też dążył do tego, żeby pokryć ewentualne różnice w nowych stawkach wynajmu. Wykonawca prac wspiera również od początku mieszkańców kamienicy przy al. 1 Maja 23 w procedurach uzyskiwania odszkodowań za poniesione straty materialne.
Miasto Łódź jest w stałym kontakcie z mieszkańcami lokali gminnych w nieruchomości przy ul. Próchnika 44 i w najbliższym czasie zaoferuje im nowe lokale z zasobu komunalnego.
Minister zobowiązał wykonawcę prac oraz inwestora (PLK SA), żeby wspólnie z Miastem Łódź pilnie spotkali się z mieszkańcami obu powyższych nieruchomości i poinformowali lokatorów o kompleksowym wsparciu, które zostanie im zapewnione w najbliższym czasie. Informacje te jako pierwsi uzyskają bezpośrednio mieszkańcy kamienic. Obecnie mieszkańcy ci przebywają w hotelach i pozostaną w nich do momentu zapadnięcia decyzji lokalowych.
Większość mieszkańców budynku przy ul. Próchnika 46 wróciła już do swoich mieszkań po pozytywnej opinii ekspertów, trwają jeszcze prace dotyczące dwóch lokali w tej nieruchomości i po ich pozytywnym zakończeniu pozostali mieszkańcy również będą mogli wrócić do budynku.
PLK SA wspólnie z wykonawcą prac planują powtórne uruchomienie tarczy Katarzyna, może to nastąpić w drugiej połowie września br. Podstawowym kryterium pozostaje tutaj bezpieczeństwo.
Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał już pozytywną decyzję ws. rozbiórki nieruchomości przy al. 1 Maja 16, jest to kolejny budynek na trasie drążenia tunelu średnicowego. Do rozbiórki budynku przez wykonawcę dojdzie w najbliższym czasie, przed przejściem tarczy w tym miejscu.
Wszystkie strony spotkania zgodziły się co do tego, że potrzebna jest ponowna analiza budynków na trasie drążenia tarczy Katarzyna w celu maksymalnego ograniczenia ryzyka dla mieszkańców. Prace te będą prowadzone w porozumieniu pomiędzy wszystkimi stronami zaangażowanymi w ten projekt.
Zostanie powołany specjalny zespół ds. komunikacji prac związanych z drążeniem tunelu średnicowego pod Łodzią, jego koordynatorem będzie reprezentant PLK SA. Na bieżąco współpracować z nim będą przedstawiciele Miasta Łódź, wykonawcy prac oraz wszystkich pozostałych podmiotów, których kompetencje wiążą się z tym zadaniem.
Miasto Łódź uruchomiło już infolinię dla wszystkich osób, które mają pytania i obawy związane z dalszymi pracami tarczy drążącej tunel średnicowy pod Łodzią. Numer, na który można dzwonić od dziś (13.09.2024) to (42) 638 40 00. Infolinia jest dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00, we wtorki dostępna jest godzinę dłużej, do 17:00.