Z wielomiesięcznym opóźnieniem wobec pierwotnego grafiku rozpoczęły się w końcu prace przy gruntownej modernizacji i elektryfikacji linii 38 między Ełkiem a Giżyckiem.
Niestety, zakres prac jest tak duży, że wymaga wprowadzenia autobusowej komunikacji zastępczej na wiele miesięcy. Na dziś wiadomo, że zakończenie realizacji całego projektu modernizacji i elektryfikacji linii nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko zaplanowano na pierwszy kwartał 2024 rok. I należy się liczyć z tym, że autobusy zamiast pociągów będą kursowały do tego roku włącznie.
Intercity nie pojedzie między Giżyckiem a EłkiemNa okres prac między Giżyckiem a Ełkiem w ogóle nie będą kursować autobusy komunikacji zastępczej, a pociągi PKP Intercity IC Mamry z Wrocławia Głównego oraz IC Niegocin z Gdyni Głównej skończą bieg w Giżycku. Natomiast pozostałe pociągi dalekobieżne, łączące Olsztyn z Białymstokiem (TLK Biebrza i IC Rybak), pojadą trasą: Ełk –
Szczytno – Ruciane Nida – Pisz – Biała Piska – Olsztyn. Niestety, najkrótsza trasa przez środek Mazur (przez Mrągowo i Mikołajki) od lat nie nadaje się do kursowania pociągów i perspektywy dla niej są niejasne.
Pięć par pociągów Polregio między Giżyckiem a Ełkiem zostanie zastąpionych autobusami, które pokonają odległość między miastami w godzinę i 14 minut. To dokładnie tyle samo, ile kursujące do 13 marca pociągi. Na stacji w Giżycku będzie można przesiąść się na pociąg, aby kontynuować podróż m.in. w kierunku Korsz i Olsztyna, na stacji w Ełku – w pociągi w kierunku Białegostoku.
Wykonawca prac wartych około 650 mln złotych w marcu przystąpił do budowy sieci trakcyjnej. Po przygotowaniu terenu, specjalny sprzęt będzie montował fundamenty pod słupy, na których rozwieszona będzie sieć. Na stacjach i przystankach rozpocznie się przygotowanie obiektów do przebudowy.
Efekty zobaczymy bardzo późno. Komunikacja zastępcza na wiele latPo zakończeniu wszystkich prac, podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko skróci się o ok. 50 minut. Czas przejazdu wyniesie poniżej 2 godz. Chodzi o pociągi IC, które będą w stanie rozpędzić się do 160 km/h. Cała linia nadal będzie dwutorowa, ale PKP PLK zapowiada, że dzięki instalacji nowych urządzeń srk i zwiększeniu prędkości wzrośnie jej przepustowość.
Aby można pokonać pociągiem elektrycznym odcinek od Ełku do Olsztyna konieczna będzie jeszcze elektryfikacja odcinka od Giżycka do Korsz. Na razie nie ma na to środków. Mają się pojawić wraz z zatwierdzeniem Krajowego Planu Odbudowy. W najgorszym wypadku wszystko będzie skończone w 2027 roku. Do tego czasu gdzieś pomiędzy Korszami a Ełkiem będzie działać komunikacja zastępcza…
Przesunięcia terminów dla przebudowy linii 38
są rekordowe. Dość wspomnieć, że prace miały rozpocząć się w 2020 roku…
Linię 38 będzie modernizować hiszpańsko-chińskie konsorcjum.