Partnerzy serwisu:

Komunikacja solidarna zamiast bezpłatnej? Tak jest w Strasburgu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Komunikacja solidarna zamiast bezpłatnej? Tak jest w Strasburgu
Miasto w Alzacji od czterech lat testuje tzw. taryfę solidarnościową. O cenie biletu miesięcznego decyduje wiek pasażera i jego dochody. Polskie miasta wprowadzające, lub rozważające wprowadzenie bezpłatnej komunikacji często tłumaczą to korzyścią dla tych, których nie stać na bilet. Może warto zastanowić się nad francuskim rozwiązaniem?

W półmilionowym Strasburgu standardowy bilet miesięczny, pozwalający jeździć komunikacją w granicach aglomeracji kosztuje 46,40 euro. Ale najstarsi i najmłodsi mieszkańcy płacą o połowę mniej. Jeśli mają minimum 65 lat, albo najwyżej 25, zapłacą za miesięczny 23,20 euro.

Ale to nie wszystko władze miasta postanowiły też uzależnić cenę biletu od dochodu który liczy się w dość skomplikowany sposób. Pasażerowie z rodzin w których dochód na osobę nie przekracza 750 euro w miesiącu płacą o połowę mniej niż powinni. Jeśli ten dochód nie przekracza 550 euro mają zniżkę w wys. 75 proc. a jeśli wynosi najwyżej 350 euro na osobę – 90 proc. W efekcie nastolatek z biednej rodziny zapłaci za bilet miesięczny… 2,30 euro czyli 10 proc. ceny ulgowego biletu.

Nowe ceny biletów (odpowiednio zmieniono też ceny biletów rocznych) wprowadzono 1 lipca 2010 r. Władze Strasburga tłumaczyły, że to rozwiązanie sprawiedliwe, które jednocześnie buduje społeczną solidarność. Każdy dokłada się do wspólnego transportu publicznego w takim wymiarze, na jaki go stać. Chwaliły się również tym, że nowa taryfa na dobrą sprawę jest przejrzysta i intuicyjna.

Okazuje się, że pomysł okazał się sukcesem z kilku powodów. Według danych z grudnia zeszłego roku komunikacją miejską jeździ zauważalnie więcej osób, a wpływy z biletów wzrosły. Między 2009 a 2012 r. Liczba osób korzystających z kart miejskich wzrosła o ponad 20,2 proc. a 54,6 proc. z nich korzysta z jednej z ulg związanych z dochodem. W 2012 r. zanotowano w Strasburgu 113,9 mln podróży, czyli o 19,5 proc. więcej niż trzy lata wcześniej, a zyski z biletów w tym czasie wzrosły o 16 proc. (wyniosły 42 mln euro).

To dużo lepsze wyniki niż odnotował Tallinn. Stolica Estonii, miasto o porównywalnej wielkości do Strasbourga, wprowadziło bezpłatną komunikację dla mieszkańców niecałe dwa lata temu. Pierwsze porównania wskazują na to, że możliwość jazdy bez biletu spowodowała tylko trzyprocentowy wzrost ilości podróży, a pasażerów przybyło zaledwie o 1,2 proc.

W Polsce darmowa komunikacja funkcjonuje m.in. w Ząbkach, Nysie, Żorach czy Gostyniu. Wprowadzenie takiej rozważa też Pruszków. W każdym z tych miast powody takiego kroku są nieco inne. Zwykle wiąże się to z zachęceniem mieszkańców do meldowania się w mieście i płacenia tam podatków oraz z ograniczaniem ruchu samochodowego. Ale urzędnicy przy okazji podkreślają też, że to forma pomocy dla najbiedniejszych, dla których wydanie kilkudziesięciu złotych na bilet może stanowić problem.

Z kolei przeciwnicy bezpłatnej komunikacji tłumaczą, że tak naprawdę „bezpłatna” nie jest, bo to czego nie zarobi na biletach trzeba jej dopłacić z budżetu, czyli zapłacą podatnicy. Poza tym tego, za co się nie płaci, specjalnie się też nie szanuje. Pomysł strasburski nie sprawia takiego kłopotu. Płaci każdy, tyle na ile go stać. Jak wynika ze statystyk, może się to opłacać.

Artykuł pochodzi ze strony Transport-publiczny.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5