Prototypową kabinę pociągu opracowano w ramach projektu, który ma na celu wykorzystanie do budowy taboru kolejowego technologii kompozytowych, używanych w bolidach Formuły 1– pisze „Railway Gazette”.
W samochodach wyścigowych stosowane są ultralekkie i bardzo wytrzymałe włókna węglowe. Jednak technologia ta byłaby zbyt kosztowna w przypadku taboru kolejowego. Dlatego też do stworzenia prototypowej kabiny wykorzystano materiał składający się z włókna szklanego, pianki polimerowej i aluminium o strukturze plastra miodu. Dzięki temu do konstrukcji nie trzeba używać stali i zmniejsza się liczbę części.
Kabinę opracowano w celu dostosowania do wymagań przewozów podmiejskich w Paryżu pociągów Bombardier Spacium. – Chcieliśmy, by kabina z lekkich materiałów spełniała wszelkie właściwości stalowej – wyjaśnia dr Joe Carruthers z ośrodka badawczego NewRail przy Uniwersytecie w Newcastle. Carruthers porównuje prototypową kabinę do samochdu koncepcyjnego – pokazuje ona, co jest technicznie wykonalne i sugeruje dalszy rozwój takich rozwiązań.
Projekt wart 450 tys. funtów zrealizował NewRail we współpracy z Bombardierem i portugalskim producentem kompozytów AP&M. Został częściowo sfinansowany w ramach projektu De-light, sponsorowanego przez Komisję Europejską, który ma na celu lepsze wykorzystanie lekkich materiałów. NewRail liczy teraz na przeprowadzenie testów zderzeniowych przed wprowadzeniem rozwiązania do szerszego zastosowania. Nową kabinę można będzie zobaczyć na targach InnoTrans.
Więcej