Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kompozytowe wstawki hamulcowe – „ciche sekcje” jeszcze w tym roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kompozytowe wstawki hamulcowe – „ciche sekcje” jeszcze w tym roku
fot. Łukasz Bryłowski/PKP PLK
Już od 8 grudnia 2024 r. po wyznaczonych „cichych sekcjach” linii kolejowych w UE poruszać się będą mogły jedynie wagony towarowe spełniające wymagania TSI Hałas*. Wagony muszą być wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe, które zapewniają cichszą eksploatację i pozytywnie wpływają na stopień zanieczyszczania hałasem.

W części krajów UE zostały wynegocjowane okresy przejściowe (w Polsce do 2036 r.) wprowadzenia „cichych sekcji”. Jednak na znacznej liczbie tras europejskich ograniczenia zostaną wprowadzone już pod koniec tego roku. Przewoźnicy muszą przygotować przynajmniej tę część swojego taboru, która jest przeznaczona do przewozów międzynarodowych.

„Ciche sekcje” są wyznaczane według kryteriów:
  • ruch powyżej 12 pociągów towarowych w ciągu doby w porze nocnej (w godz. 22.00-6.00);
  • minimalna długość 20 km (aby uniknąć tworzenia wąskich gardeł).
Lista cichych tras w poszczególnych krajach europejskich jest już dostępna w rejestrze RINF.

Tabela przedstawia liczbę pojazdów wyposażonych w kompozytowe wstawki hamulcowe w latach 2019-2023. Informacje te odzwierciedlają analizę danych przekazanych przez przewoźników kolejowych w ramach sprawozdawczości za lata 2019-2023.



Ograniczenie dotyczące eksploatacji wagonów towarowych na cichych trasach wejdzie w życie w całej UE wraz z rozkładem jazdy 2024/2025.

Bezterminowo nowy obowiązek nie będzie dotyczyć wagonów towarowych:
  • eksploatowanych głównie na liniach o nachyleniu większym niż 40‰,
  • o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej większej niż 120 km/h,
  • o maksymalnym nacisku osi większym niż 22,5 t,
  • eksploatowanych wyłącznie na potrzeby prac infrastrukturalnych,
  • wykorzystywanych w pociągach ratowniczych.
Pierwsze trzy z tych wyjątków wynikają z ograniczeń dotyczących zakresu certyfikacji stosowanych obecnie kompozytowych wstawek hamulcowych. Liczba takich wagonów jest bardzo ograniczona. Dwa ostatnie wyjątki oparte są na założeniu, że wagony tego rodzaju nie są wykorzystywane w eksploatacji komercyjnej i w związku z tym ich wpływ na ogólny poziom hałasu jest minimalny.

W toku negocjacji Polska wywalczyła tzw. szczególny przypadek, umożliwiający dalszą eksploatację na cichych trasach w naszym kraju dodatkowych kategorii wagonów towarowych:
  • wyposażonych w koła obręczowane (te wagony wymagają wymiany kół na koła monoblokowe),
  • z konfiguracją hamulca 1Bg albo 1Bgu, wyposażonych w żeliwne wstawki hamulcowe,
  • przeznaczonych do ruchu »S« (do 100km/h), wyposażonych w hamulec »SS« z żeliwnymi wstawkami hamulcowymi,
  • wyposażonych w żeliwne wstawki hamulcowe i przeznaczonych do ruchu »SS« (do 120 km/h), w przypadku których przezbrojenie poprzez montaż wstawek hamulcowych LL wymagałoby zamontowania kół spełniających wymogi normy EN 13979-1:2003+A2:2011 oraz zaworu z załamaną charakterystyką (ang. kink valve). W tym przypadku konieczna jest wymiana kół na koła odporne termicznie.
Te rodzaje wagonów towarowych mogą być eksploatowane na cichych trasach w Polsce do końca 2036 r.

Podobne reguły dotyczą eksploatacji na tego typu trasach w Czechach i Słowacji. Wagony z kołami obręczowanymi będą mogły bez ograniczeń wjeżdżać do Czech i Słowacji do końca 2026 r.


*Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Tabor kolejowy — hałas”, zmieniające decyzję 2008/232/WE i uchylające decyzję 2011/229/UE (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 421).
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity przewiozło 4 sierpnia rekordową liczbę pasażerów

Tabor i technika

PKP Intercity przewiozło 4 sierpnia rekordową liczbę pasażerów

Michał Szymajda 06 sierpnia 2024

UTK: Ponad 200 mln pasażerów od początku roku

Pasażer

UTK stworzył mapę kolejowych uczelni

Pasażer

UTK stworzył mapę kolejowych uczelni

Urząd Transportu Kolejowego 03 sierpnia 2024

Ciche sekcje linii na krajowych trasach kolejowych. Gdzie powstaną?

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Intercity przewiozło 4 sierpnia rekordową liczbę pasażerów

Tabor i technika

PKP Intercity przewiozło 4 sierpnia rekordową liczbę pasażerów

Michał Szymajda 06 sierpnia 2024

UTK: Ponad 200 mln pasażerów od początku roku

Pasażer

UTK stworzył mapę kolejowych uczelni

Pasażer

UTK stworzył mapę kolejowych uczelni

Urząd Transportu Kolejowego 03 sierpnia 2024

Ciche sekcje linii na krajowych trasach kolejowych. Gdzie powstaną?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5