Do Gdańska w nowym terminie 20 stycznia dotarły wszystkie tramwaje Pesa Jazz Duo. ZKM Gdańsk zakupił 5 takich tramwajów – będą one obsługiwać m.in. trasy na Morenę, które zostaną otwarte w drugiej połowie tego roku.
Jak informuje portal transportpubliczny.pl, wszystkie „Jazzy” miały dotrzeć do Gdańska jeszcze w 2014 r., ale w poprzednim roku, w połowie listopada, nad Motławę przywieziony został tylko jeden nowy tramwaj. Odbiory pozostałych odbywały się w fabryce Pesy w Bydgoszczy ze względu na brak miejsca w gdańskich zajezdniach. Jak się dowiedziała redakcja "TP" – a władze Gdańska to potwierdziły – jedną z przyczyn tego braku miejsca jest fakt, iż na części torowiska zajezdni we Wrzeszczu zorganizowano… parking dla pracowników ZKM.
Dokonane przegrupowanie wagonów w zajezdniach, a także planowana sprzedaż wagonów 105Na spowoduje jednak zwolnienie znacznej powierzchni w gdańskich zajezdniach. Wszystkie „Jazzy” mają być włączone do ruchu w ciągu najbliższych dni. We wtorek otwarto oferty w przetargu na sprzedaż 32 wagonów 105Na. Wpłynęły dwie oferty, z czego jedna została przez ZKM odrzucona ze względu na to, iż nie spełniła warunków formalnych. W przypadku drugiej oferty, zaproponowana cena to 21 tys. zł za 1 wagon. Jak informuje Alicja Mongird, rzeczniczka ZKM, obecnie trwają sprawy dokumentacyjne, a umowa powinna być podpisana w ciągu kilku dni.
Zakup dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo jest związany z faktem, że budowana obecnie linia tramwajowa z Siedlec do Brętowa, jak również odchodząca od niej odnoga (do skrzyżowania ul. Bulońska/Myśliwska), nie będą miały klasycznej pętli, lecz jedynie przejście rozjazdowe. Z tego samego powodu władze Gdańska zdecydowały się na zakup, w Kassel, 16 używanych niemieckich tramwajów serii N8C – dotrą one do Gdańska, po modernizacji, w drugiej połowie roku (linie do Brętowa i Myśliwskiej będą otwarte najprawdopodobniej jesienią). Pierwsza partia N8C (46 sztuk z Dortmundu, stąd tramwaje te powszechnie określa się mianem „dortmundów”) pojawiła się w Gdańsku przed Euro 2012. Informowaliśmy już, budowa krańców tras tramwajowych bez pętli to pierwszy taki przypadek w Gdańsku od 1908 r.
Więcej o inwestycjach tramwajowych w Trójmieście przeczytasz na portalu Transport-Publiczny.pl