Przebudowa stacji Czechowice-Dziedzice oraz przystanków Zabrzeg i Goczałkowice-Zdrój kosztowała aż 1,4 mld zł netto. Dofinansowanie pochodziło z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Budimex zakończył
w styczniu modernizację węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice; prace obejmowały odcinek magistrali E65 Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.
Jak podsumowuje PKP PLK, stacja Czechowice-Dziedzice zyskała przebudowane perony. Wyposażono je w jasne oświetlenie, ławki oraz tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Są nowe wiaty, a zabytkowe zostały odnowione i umieszczone w dalszej części peronów. Przejście pod torami na drugą stronę miasta zostało wyposażone w windy. Murale pokryły wszystkie ściany w obiekcie i nawiązują do historii kolei, miasta oraz regionu. Przy stacji powstało lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni dbają o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.
Podróżni korzystają także z nowych peronów w Zabrzegu i Goczałkowicach-Zdroju. Dostęp do nich umożliwiają pochylnie, a bezpieczeństwo gwarantują nowe przejścia dla pieszych pod torami. Przystanki wyposażono w głośniki i zegary. Na stacji Czechowice-Dziedzice są też dodatkowo wyświetlacze oraz monitoring.
Zadanie obejmowało przebudowę torów i sieci trakcyjnej. Od marca składy pasażerskie mogą kursować z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Wymieniono rozjazdy i przebudowano kilka przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad drogą krajową w Czechowicach oraz most nad Wisłą między Goczałkowicami a Czechowicami.
Projekt w liczbach:
- 47 km torów
- 56 km sieci trakcyjnej
- 119 rozjazdów
- 12 obiektów – mostów i wiaduktów
- 1 stacja i 2 przystanki
- 3 przejazdy kolejowo-drogowe