Koleje Dolnośląskie właśnie pokazały zmodernizowany szynobus SA109. Przewoźnik posiada dwa takie pojazdy, które mają wrócić na Dolny Śląsk do końca bieżącego roku. Obie jednostki mają obsługiwać trasę z Legnicy do Chocianowa.
Koleje Dolnośląskie do końca bieżącego roku w końcu mają odebrać zmodernizowane szynobusy SA109. Popularne Kolzamy
trafiły do niej w sierpniu 2022 roku i miały wrócić na Dolny Śląsk w ciągu 15 miesięcy od momentu zawarcia umowy, a więc w ostatnich tygodniach 2023 roku. Tak się jednak nie stało, a pojazdy wciąż są na terenie wykonawcy naprawy i modernizacji - SPS Mieczkowski.
Aktualny status modernizacji i naprawy szynobusów przybliżył na facebooku Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
“Przegląd P5 naszych najstarszych pojazdów dobiega już końca. To była dobra decyzja, bo za niespełna 12 mln zł zyskujemy dwa, po przeglądzie można powiedzieć, że całkiem nowoczesne, pojazdy spalinowe do obsługi linii niezelektryfikowanych” – napisał Stawikowski.
Prezes przewoźnika poinformował również, że pierwszy z Kolzamów jest gotowy, natomiast prace przy drugim pojeździe są już na finiszu. Z powodu długotrwałego odstawienia i gruntownej modernizacji, szynobusy potrzebują nowej homologacji, a proces jej pozyskania już trwa.
Po powrocie na Dolny Śląsk pojazdy będą obsługiwać relację Legnica – Chocianów, r
eaktywowaną w grudniu 2022 roku. Kolzamy będą poruszać się z maksymalną prędkością 100 km/h i zabiorą na pokład 170 pasażerów, z czego 73 to miejsca siedzące.
Przypomnijmy, że KD próbowały
naprawić szynobusy o numerach 003 i 004 od 2017 roku. W międzyczasie przewoźnik próbował je też sprzedać, lecz bezskutecznie. Produkowane na początku XXI wieku dwuczłonowe autobusy szynowe RegioVan, na sieci kolejowej oznaczone jako SA109, miały stać się lekką alternatywą dla spalinowych lokomotyw prowadzących ciężkie wagony pasażerskie, lecz nigdy nie wykorzystano potencjału tej konstrukcji, czego dowodzi liczba powstałych egzemplarzy - 11.
Poza KD są one użytkowane przez Polregio - 7 sztuk oraz czeskie GW Trains - 2 sztuki (
te pojazdy zostały odkupione od Kolei Śląskich). Ogólnopolski przewoźnik jest właścicielem dwóch jednostek, w tym pierwszego pojazdu z serii
odkupionego od województwa zachodniopomorskiego, ale użytkuje też Kolzamy w ramach użyczenia od kilku województw.