Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolejowy most w Górze Kalwarii w ewidencji zabytków. Jaki los go czeka?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-08-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolejowy most w Górze Kalwarii w ewidencji zabytków. Jaki los go czeka?
fot. Rafał T / fotopolska.eu, lic. CC BY-SA 3.0
Znajdujący się na kolejowej linii 12 most w Górze Kalwarii został wpisany przez mazowieckiego konserwatora do ewidencji zabytków. Wkrótce ma być wpisany na listę zabytków, co pozwoli dać mu pełną ochronę.

Kilka dni temu wojewódzki konserwator dla Mazowsza wykonał formalny krok i włączył obiekt do wojewódzkiej, mazowieckiej ewidencji zabytków. Dlaczego? Ponieważ to „cenny przykład kolejowego budownictwa".

Jak przypomina „Gazeta Wyborcza”, decyzja o budowie kolejowej przeprawy na południe od Warszawy, w bezpośredniej bliskości stolicy, zapadła w 1939 roku, jednak przed II wojną światową planów nie udało się już zrealizować. Jednotorowy most powstał w 1951 roku, w związku z budową linii kolejowej Skierniewice – Łuków. To kolejowa magistrala towarowa, z niewielkim ruchem pociągów pasażerskich, na której ruch otworzono w 1954 roku (linia jest zelektryfikowana). Most o długości 620 metrów, przerzucony nad korytem Wisły, składa się z sześciu przęseł. Po linii, z nielicznymi wyjątkami, kursują pociągi towarowe.

Jak podkreśla „Wyborcza”, możliwe, że wpisanie mostu do ewidencji, a wkrótce też do rejestru, przyspieszyło w związku z planowaną przebudową linii kolejowej. Jeśli obiekt znajdzie się w rejestrze, wykonanie jakichkolwiek prac będzie wymagało zgody konserwatora. Dla inwestora, którym będzie właściciel obiektu – PKP PLK – oznacza to więcej formalności, ale obiekt zostanie zachowany w obecnym stanie, a nie zastąpiony nowym.

– Ujęcie mostu w wojewódzkiej ewidencji zabytków wynika z ustawowego obowiązku, polegającego na ewidencjonowaniu zabytków znajdujących się na terenie województwa. Wszczęte postępowanie administracyjne w zakresie wpisu mostu do rejestru zabytków ma na celu ocenę zasadności objęcia go ochroną prawną oraz trwałego zachowania dla przyszłych pokoleń. Zebrany materiał dowodowy nie został jeszcze w całości przeanalizowany – powiedział „Wyborczej” Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Ujęcie obiektu w wojewódzkiej ewidencji zabytków oznacza, że obiekt znajdzie się też w gminnej ewidencji zabytków. W tym wypadku pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu wyda organ administracji w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Po wpisaniu przeprawy do rejestru zabytków, wszelkie prace, zwłaszcza zmieniające strukturę lub wygląd obiektu, będą wymagały pozwolenia konserwatora wojewódzkiego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5