System informacji wizualnej oparty na tablicach LCD zdobył uznanie jurorów podczas targów TRAKO 2009 w Gdańsku. Na tej najważniejszej w roku imprezie kolejowej, KZŁ zaprezentowały serię nowości zarówno w dziedzinie informacji pasażerskiej jak i obsłudze pasażera.
Jednym z elementów systemu informacji jest automat biletowy zintegrowany z tablicą informacyjną. Automat ten obsługuje wszystkie bilety kolejowe wraz z biletami okresowymi. Przyjmuje płatność monetami, banknotami i kartą oraz wydaje resztę. Z podobnego urządzenia korzysta już Arriva PCC dla której Kolejowe Zakłady Łączności postawiły automat w Tucholi.
Prezentowany przez KZŁ system informacji pasażerskiej oparty na tablicach LCD zdobył główną nagrodę im. inż. Ernesta Malinowskiego w kategorii IT. Spółka podczas targów zaprezentowała tablice LCD należące do systemu dedykowane dla dworców, peronów, tuneli, poczekalni i barów, a także mniejszych przystanków. Oferta KZŁ spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem wszystkich przewoźników i operatorów kolejowych a także samorządowców uczestniczących w targach.
Należy podkreślić, że KZŁ to jedyna polska firma produkująca tego typu urządzenia. Choć podobne rozwiązania są powszechnie stosowane w innych krajach Europy, zwłaszcza zachodniej to KZŁ poszły o krok dalej zapewniając możliwość dynamicznego, sekwencyjnego i wielokolorowego podświetlenia podawanych informacji. Dzięki temu na 1 tablicy informacyjnej mogą być wyświetlane jednocześnie informacje w wielu kolorach.
Tym samym KZŁ Bydgoszcz wprowadziły na rynek innowację, która zapewne niedługo zagości na polskich dworcach zwłaszcza w perspektywie zbliżającego się EURO 2012.
Prezentowany przez KZŁ Bydgoszcz system informacji wizualnej to przede wszystkim:
- Bezpieczna i autonomiczna praca systemu.
- Współpraca z innymi systemami nadrzędnymi – system pobiera informacje z serwerów lub baz danych przechowujących rozkład jazdy np. SITKOL.
- Integracja z już istniejącym systemem informacji wizualnej.
- Integracja z systemem automatycznych zapowiedzi TTS (text-to-speech).
- Możliwość dodawania dodatkowych tablic informacyjnych.
- Bardzo dobrą wizualizację informacji (tablice są zawsze czytelne).
- Oszczędność energii (intensywność podświetlenia zależna od pory dnia)
- Szybka orientacja w sytuacji (wyświetlana aktualna informacja o odjazdach i przyjazdach).
- Współpraca z systemami zewnętrznymi jak mobilna informacja pasażerska, serwisy www.
- bardzo duży kąt widzenia, sięgający 180°,
- odporność na efekt tzw. wypalonej diody,
- dowolna konfiguracja treści i grafiki,
- dowolna konfigurację kolejności wyświetlanych informacji,
- możliwość sekwencyjnego podświetlenia wielokolorowego (monochromatyczne)
- ekrany widoczne nawet w bardzo słoneczne dni,
- odporność na ekstremalne warunki atmosferyczne od -40°Cdo +80° (monochromatyczne)
* Fot. KZŁ Bydgoszcz.