Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolejowe zabytki – daleka droga do wzmocnienia ochrony

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Brakuje sprawnego nadzoru nad obiektami zabytkowymi zarządzanymi przez PKP SA oraz PKP PLK. Choć krajowy program ochrony zabytków przewiduje ich inwentaryzację, prace nad nią jeszcze się nie rozpoczęły. Stosunkowo najlepiej rozpoznanym pod tym względem rodzajem obiektów, poza dworcami, są mosty i wiadukty – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na interpelację posłanki Pauliny Matysiak.

Jak przypomniała posłanka, PKP SA są właścicielem wielkiej liczby zabytków architektury. – Zdecydowana większość obiektów architektury kolejowej zbudowana została ponad sto lat temu. Oczywiście spółka PKP SA nie jest instytucją muzealną, niemniej spoczywa na niej jako właścicielu nieruchomości obowiązek należytego utrzymania posiadanych obiektów – zaznaczyła. Niestety, jak stwierdziła, obiekty inne niż dworce rzadko są remontowane przez spółkę.

Pojedyncze wieże adaptowane do nowych celów

Ważną częścią tej – często niszczejącej – substancji zabytkowej są wieże ciśnień. – Rozwiązaniem problemu może być przekształcanie wież wodnych w wieże widokowe, punkty gastronomiczne lub mieszkania – proponuje posłanka, podając szereg przykładów z Polski oraz Niemiec. Podkreślając, że rolą państwa powinno być dbanie o historię i związane z nią zabytki, spytała o liczbę obiektów zabytkowych w posiadaniu PKP SA wpisanych do gminnych ewidencji zabytków oraz do rejestru zabytków. Kolejne pytanie dotyczyło liczby kolejowych obiektów zabytkowych w PKP SA i PKP PLK wybudowanych przed rokiem 1900.

– Czy są prowadzone prace nad programem ochrony kolejowych obiektów zabytkowych? – pytała dalej Matysiak. Dalszą część interpelacji stanowiły pytania o plany dla wybranych wież wodnych w poszczególnych województwach – kilku lub kilkunastu (przy stacjach normalnotorowych i wąskotorowych) dla każdego. W niektórych punktach autorka dodała pytania o plany związane z innymi kolejowymi zabytkami, takimi jak budynki dworców czy nastawni.

Będzie inwentaryzacja…

Odpowiedzi w imieniu ministra kultury i dziedzictwa narodowego udzieliła sekretarz stanu Bożena Żelazowska. Jak podkreśliła, resort kultury nie ma danych na temat obiektów zabytkowych będących w posiadaniu PKP, a wpisanych do ewidencji gminnej. Tę ostatnią ma obowiązek prowadzić wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Ministerstwo nie posiada też informacji o stanie własności kolejowych zabytków rejestrowych. To samo dotyczy obiektów powstałych przed wskazaną przez posłankę datą.

Jak poinformowała przedstawicielka MKiDN, w Krajowym Programie Ochrony Zabytków i Opieki nad Zabytkami na lata 2023-2026 przyjętym uchwałą rządu z 8 grudnia 2023 r. wyznaczono zadanie polegające na „weryfikacji i klasyfikacji zasobu, jego stanu zachowania i waloryzacji zabytków techniki kolejowej i zaplecza kolejowego”.

…ale jeszcze się nie zaczęła

Wcześniej, w 2020 r., przy Departamencie Ochrony Zabytków MKiDN zaczął działać zespół roboczy do spraw rozwiązywania bieżących problemów związanych z inwestycjami PKP SA i PKP PLK przy zabytkowych obiektach infrastruktury kolejowej (zarówno z rejestru zabytków, jak i z ewidencji gminnych). W jego skład wchodzą przedstawiciele obu spółek kolejowych, MKiDN, Ministerstwa Infrastruktury i wojewódzkich konserwatorów zabytków.

Od 2020 r. do 2023 r. departament przygotowywał rozpoznanie zasobu zabytków związanych z infrastrukturą kolejową i drogową. – W związku z powziętymi ustaleniami zdecydowano w 2023 r., w ramach KPOZ na lata 2023-2026 r., zlecić Narodowemu Instytutowi Konserwacji Zabytków prowadzenie weryfikacji i waloryzacji zabytków techniki kolejowej. Prace te jednak nie rozpoczęły się jeszcze z uwagi na weryfikowanie ww. Programu – wyjaśnia Żelazowska.

Najwięcej zależy od właściciela

NIKZ zlecił opracowanie wytycznych do wyznaczania nośności zabytkowych mostów i wiaduktów kolejowych, które mają ułatwić przygotowania do prowadzonych przy nich inwestycji oraz zminimalizować ewentualne szkody dla ich wartości zabytkowych. Dokument jest w trakcie weryfikacji przed przedstawieniem Generalnemu Konserwatorowi Zabytków oraz ministrowi infrastruktury.

– Zgodnie z art. 5 ustawy o ochronie zabytków opieka nad zabytkiem spoczywa przede wszystkim na jego właścicielu – przypomina przedstawicielka MKiDN. Rola administracji państwowej polega głównie na tworzeniu otoczenia prawnego, zapobieganiu zagrożeniom oraz na kontroli przestrzegania przepisów. Do zabytków rejestrowych, objętych obroną konserwatorską, należy 18 spośród obiektów wymienionych przez posłankę w interpelacji
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wieża ciśnień ze stacji Tłuszcz zabytkiem

Infrastruktura

Wieża ciśnień ze stacji Tłuszcz zabytkiem

Redakcja/inf. pras 21 lipca 2023

Lokomotywownia Olszynka Grochowska wpisana do rejestru zabytków

Infrastruktura

Most zsypowy Wojciech został zabytkiem... ale kolei już nie ma

Infrastruktura

Dolny Śląsk: Druga młodość Ty2 z Dworca Świebodzkiego

Tabor i technika

Zobacz również:

Wieża ciśnień ze stacji Tłuszcz zabytkiem

Infrastruktura

Wieża ciśnień ze stacji Tłuszcz zabytkiem

Redakcja/inf. pras 21 lipca 2023

Lokomotywownia Olszynka Grochowska wpisana do rejestru zabytków

Infrastruktura

Most zsypowy Wojciech został zabytkiem... ale kolei już nie ma

Infrastruktura

Dolny Śląsk: Druga młodość Ty2 z Dworca Świebodzkiego

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5