Partnerzy serwisu:
Biznes

Kolejowe przewozy towarowe w lutym. Nie jest dobrze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
31-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/UTK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kolejowe przewozy towarowe w lutym. Nie jest dobrze
fot. Andrzej Otrębski (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Urząd Transportu Kolejowego przedstawił dane dotyczące kolejowych przewozów towarowych w lutym. Nie ma tu jakichkolwiek powodów do satysfakcji. W porównaniu z analogicznym okresem w roku 2024 odnotowano spadek przewiezionych ładunków o 6%. Jeszcze bardziej spadły w ujęciu rok do roku praca przewozowa i eksploatacyjna.

Od wielu lat trudno mówić o dobrej passie dla transporcie towarów koleją w Polsce. Udział transportu drogowego w śródlądowych przewozach ładunków wciąż rośnie, a rozwój przewozów intermodalnych, z którymi wiąże się wciąż duże nadzieje, nie przebiega w satysfakcjonującym tempie. Niska prędkość handlowa przy jednoczesnym dynamicznym rozwoju sieci dróg szybkiego ruchu powoduje, że kolej jest najbardziej konkurencyjna w przewozach masowych, w przypadku których już dziś bardzo wyraźny jest trend spadkowy. Dotyczy to w szczególności przewozów węgla kamiennego, które będą spadać coraz szybciej wraz z postępującą transformacją energetyczną.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” przed miesiącem, pociągi towarowe w Polsce w styczniu przewiozły blisko 1% mniej towarów niż w analogicznym okresie 2024 roku. Luty przyniósł natomiast dużo większy spadek. Jak wynika z danych przedstawionych przez Urząd Transportu Kolejowego, pociągi towarowe przewiozły ponad 6% towarów mniej niż przed rokiem, to jest 16,7 mln ton. Praca przewozowa wyniosła z kolei niespełna 4,3 mld tonokilometrów, co oznacza spadek o ponad 8% w ujęciu rok do roku. Praca eksploatacyjna zmniejszyła się natomiast o ponad 9%, osiągając poziom niespełna 6 mln pociągokilometrów.

W lutym 2025 mniejsza była również – w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku – średnia odległość przewozu 1 tony ładunku, która spadła o ponad 5 kilometrów do poziomu nieco więcej niż 255 kilometrów. UTK przyznaje, że poprzedni miesiąc był bardzo słaby dla kolejowego cargo, wskazując, że to najgorszy luty od 2016 roku. Pod względem pracy przewozowej i eksploatacyjnej słabszy był z kolei luty 2021 roku, choć trzeba tu mieć na uwadze, że aktywność gospodarcza i społeczna była wówczas obniżona za sprawą tzw. lockdownów, wprowadzonych w związku z trwającą wówczas pandemią COVID-19.



UTK przedstawił również dane dotyczące udziału poszczególnych przewoźników w rynku kolejowych przewozów towarowych, rozumianego jako udział w masie towarów przewiezionych koleją, w okresie od stycznia do lutego bieżącego roku. Palmę pierwszeństwa dzierży wciąż PKP Cargo, jednak jego udział w rynku wynosi tylko nieco ponad 27%. Silnym numerem dwa z 16-procentowym udziałem w rynku pozostaje DB Cargo Polska. Trzecim największym przewoźnikiem jest natomiast Orlen Kolej. W przypadku spółki powstałej w wyniku fuzji Lotos Kolej oraz Orlen KolTrans udział w rynku wyniósł w rzeczonym okresie ponad 7%. Orlen Kolej wyprzedza DB Cargo Polska w przypadku pracy przewozowej i eksploatacyjnej.



Jak wskazano powyżej, jednym z największych problemów sektora pozostaje wciąż niska prędkość handlowa pociągów towarowych. Przekłada się ona bowiem nie tylko na pogorszenie konkurencyjności kolei względem innych gałęzi transportu w zakresie czasu dostaw, ale również na ograniczenie efektywności wykorzystania zasobów, zarówno kadrowych, jak i taborowych. W efekcie przewoźnicy często nie są w stanie zaoferować konkurencyjnych cen za realizację usługi przewozowej. – Kolej jest droga dla klientów między innymi dlatego, że jest wolna – mówił Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska, podczas Kongresu Kolejowego w 2023 roku. 



Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UTK: Prawie 32 mln pasażerów w lutym

Pasażer

UTK: Prawie 32 mln pasażerów w lutym

Roman Czubiński 31 marca 2025

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Biznes

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Mikołaj Kobryński 26 marca 2025

Nowa dyrektor wykonawcza Agencji Kolejowej Unii Europejskiej wybrana

Prawo i polityka

Kolejowe przewozy towarowe w styczniu. Jest stagnacja

Biznes

Kolejowe przewozy towarowe w styczniu. Jest stagnacja

Mikołaj Kobryński 05 marca 2025

Międzynarodowe przewozy towarowe. W 2023 roku nadal królował węgiel

Biznes

Zobacz również:

UTK: Prawie 32 mln pasażerów w lutym

Pasażer

UTK: Prawie 32 mln pasażerów w lutym

Roman Czubiński 31 marca 2025

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Biznes

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Mikołaj Kobryński 26 marca 2025

Nowa dyrektor wykonawcza Agencji Kolejowej Unii Europejskiej wybrana

Prawo i polityka

Kolejowe przewozy towarowe w styczniu. Jest stagnacja

Biznes

Kolejowe przewozy towarowe w styczniu. Jest stagnacja

Mikołaj Kobryński 05 marca 2025

Międzynarodowe przewozy towarowe. W 2023 roku nadal królował węgiel

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5