Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolejowe inwestycje armii w 2023 roku. Wcześniejszy koniec prac i sporo tajemnic

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolejowe inwestycje armii w 2023 roku. Wcześniejszy koniec prac i sporo tajemnic
fot. MOs810, lic. CC 4.0Pociąg specjalny na linii 283
Znacznie wcześniej niż pierwotnie planowano zakończy się modernizacja linii kolejowej nr 410 w województwie zachodniopomorskim realizowana w związku z potrzebami sił zbrojnych. Zgodnie z założeniami prowadzona będzie zaś odbudowa linii nr 283 łączącej województwa lubuskie i dolnośląskie. Wojsko nie ujawnia zaś szczegółowych zamierzeń dotyczących finansowania inwestycji kolejowych na kolejne lata, bo choć ma przygotowany plan wieloletni, jest to dokument niejawny.

Na początku każdego roku prezentujemy na naszych łamach zestawienie inwestycji kolejowych, jakie zamierza prowadzić w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy Ministerstwo Obrony Narodowej. Resort jest odpowiedzialny za wybór tras, na których remont środki wykłada budżet państwa, bo mają one znaczenie dla obronności kraju. Choć lista działań przewidzianych do realizacji na rok 2023 nie przynosi niespodzianek, właśnie teraz duże znaczenie transportu szynowego dla sprawności działań wojskowych wydaje się bardziej oczywisty, niż kiedykolwiek wcześniej. PLK prowadzić będzie z kolei inwestycje w infrastrukturę punktową. Chodzi o przebudowę platform pod ciężki sprzęt pancerny.

Kończą się prace na Pomorzu Zachodnim

Remont linii nr 410 na odcinku Grotniki Drawskie – Drawno rozpoczął się w 2019 r. Można go określić mianem odtworzeniowego, bo na sporym odcinku trasy tor fizycznie nie istniał. Cały ten fragment dawnego ciągu Kostrzyn – Grzmiąca pozostawał zaś nieczynny. Kontrakt z wykonawcą opiewał na niemal 167 mln – Zakończenie prac na linii nr 410 planowane jest teraz na rok 2023 – poinformowało nas Centrum Operacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej.

– Do 2026 r. kontynuowane będą natomiast prace na linii nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań – zapowiadają służby prasowe resortu. Również w tym przypadku można mówić o odtwarzaniu szlaku, zwłaszcza że na sporym odcinku został on kilka lat temu formalnie zlikwidowany i fizycznie rozebrany. W harmonogramie inwestycji nie zaszły żadne zmiany względem deklaracji z zeszłego roku.

Jest niejawny plan wieloletni

Ministerstwo zaznacza, że nie staje się właścicielem modernizowanej z myślą o potrzebach wojska infrastruktury. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, by z remontowanych szlaków korzystali też przewoźnicy realizujący transport cywilny – pasażerski lub towarowy. W żadnym z przypadków nie ma jednak konkretnych planów przywracania regularnych połączeń osobowych. Kwoty, jakie w poszczególnych latach przeznaczane były i będą na wojskowe inwestycje kolejowe, zostały ujęte w Programie pozamilitarnych przygotowań obronnych RP na lata 2021 – 2035. – Jest to jednak dokument niejawny – zaznacza MON. Nie wiemy więc, jak będą wyglądać założenia inwestycyjne na lata kolejne.

– MON nie przekazuje środków PKP Polskim Liniom Kolejowym – zastrzega też resort. Wskazuje on, że dysponentem części budżetu państwa przeznaczonej na remonty linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym jest minister właściwy ds. transportu, czyli minister infrastruktury. To właśnie MI płaci więc zarządcy sieci kolejowej za realizowane prace.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wojsko wozi ciężki sprzęt koleją. „To bardziej efektywne”

W ostatnim numerze

Powidz: Amerykańskie inwestycje na wojskowym lotnisku

Infrastruktura

MON wyremontuje linię Zebrzydowa – Żagań

Infrastruktura

MON wyremontuje linię Zebrzydowa – Żagań

Kasper Fiszer 18 stycznia 2019

Kolejowe inwestycje MON 2017–2018

Infrastruktura

Kolejowe inwestycje MON 2017–2018

Kasper Fiszer 28 stycznia 2018

Zobacz również:

Wojsko wozi ciężki sprzęt koleją. „To bardziej efektywne”

W ostatnim numerze

Powidz: Amerykańskie inwestycje na wojskowym lotnisku

Infrastruktura

MON wyremontuje linię Zebrzydowa – Żagań

Infrastruktura

MON wyremontuje linię Zebrzydowa – Żagań

Kasper Fiszer 18 stycznia 2019

Kolejowe inwestycje MON 2017–2018

Infrastruktura

Kolejowe inwestycje MON 2017–2018

Kasper Fiszer 28 stycznia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5