Na potrzeby wojska remontowana jest obecnie linia nr 380 Jankowa Żagańska – Sanice w województwie lubuskim. Ministerstwo Obrony Narodowej przygotowuje się także do podjęcia działań na odcinku linii nr 410 pomiędzy Grotnikami Drawskimi a Drawskiem w województwie zachodniopomorskim. Jeszcze przez rok prace toczyć się będą natomiast w Aleksandrowie Kujawskim, gdzie budowana jest rampa.
Kolejowe inwestycje finansowane z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej służą najczęściej obsłudze jednostek wojskowych, które z oczywistych względów leżą w pewnym oddaleniu od dużych ośrodków miejskich. Z tej przyczyny służące obronności działania mające istotny wpływ na kształt sieci kolejowej Polski są najczęściej spychane na margines debaty o zmianach infrastrukturalnych na kolei. Tymczasem obejmują niejednokrotnie odcinki o niebagatelnej długości. W zeszłych latach z funduszy resortu wyremontowano linie prowadzące m.in. do Orzysza, Krapkowic czy Regien.
32 kilometry pod granicą niemiecką Jedynym związanym z koleją zadaniem podjętym przez MON w zeszłym roku była budowa rampy czołowo-bocznej na stacji w Aleksandrowie Kujawskim. – Planowane zakończenie inwestycji przewidziane jest na rok 2019. Przewidywany jej koszt wyniesie około 2 mln zł – poinformował nas Oddział Mediów Centrum Operacyjnego MON.
Kontynuowane były natomiast rozpoczęte w 2016 r. roboty na nieczynnej od lat linii kolejowej nr linii kolejowej nr 380 Jankowa Żagańska – Sanice w województwie lubuskim. Wojsko udrażnia 32-kilometrową trasę biegnącą pod granicę polsko-niemiecką, by zapewnić możliwość dojazdu na bocznicę prowadzącą do miejscowości Potok, gdzie działa Regionalna Baza Logistyczna. – Planowany termin zakończenia prac przypada na rok 2018. Przewidywany koszt inwestycji wyniesie zaś około 38 mln zł – wylicza resort w krótkiej odpowiedzi na nasze pytania.
Projekt wojskowy uzupełni inwestycję PKP PLK? Przed rokiem MON zapowiedział także rozpoczęcie prac przygotowawczych do modernizacji linii nr 410 na odcinku Grotniki Drawskie – Drawno (55 km). W międzyczasie
PKP Polskie Linie Kolejowe zaczęły prace studyjne dotyczące inwestycji obejmującej odcinek Złocieniec – Choszczno (78 km) tej samej linii. Fragment Złocieniec – Drawno (51 km) byłby zatem przedmiotem dwóch projektów inwestycyjnych, przy czym ich zakres może być istotnie różny, a przewidywane prace mogłyby wzajemnie się uzupełniać.
MON nie odpowiedział jednak wprost na nasze pytania o planowany zakres inwestycji wojskowej i o jej związek z planami PKP PLK, które z kolei uzgodniło je wstępnie z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa. – Inwestycja na linii kolejowej nr 410 na odcinku Grotniki Drawskie – Drawno rozpocznie się w 2019 r., a jej koszt znajduje się w trakcie szacowania – czytamy jedynie w przesłanym nam przez Oddział Mediów CO MON komunikacie. Również PKP PLK na razie nie przedstawia szczegółowego zakresu planowanego zadania ani jego harmonogramu. Wiemy jednak, że zarządca infrastruktury również chce rozpocząć roboty w 2019 r.