Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z PKP PLK umowę o dofinansowanie inwestycji w modernizację linii kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Jak poinformowano, wartość inwestycji wyniesie 1,5 mld złotych - o połowę więcej, niż planowano wcześniej.
Dofinansowany projekt to "Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane". Całkowita wartość projektu została określona na 1 449 420 086 mld zł, a wartość dofinansowania z UE: 715 830 151 mln zł. Zwiastuje to kolejną aktualizację Krajowego Programu Kolejowego;
podczas ostatniej zmiany dokumentu podniesiono wartość kilku projektów (obiecując jednocześnie dokapitalizowanie PKP PLK), ale dla połączenia do Zakopanego limit określono na 1297,772 mln złotych (wcześniej było to 933,551 mln zł). Wciąż brakuje zatem ok. 150 mln złotych.
Jak przypomina CUPT, w ramach inwestycji zostanie zmodernizowanych ponad 116 km linii kolejowych 36 przystanków kolejowych, 16 mostów i 2 wiadukty kolejowe. Jak przypomina w komunikacie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, spółka korzysta już z pierwszych efektów projektu, na odcinku między Skawiną a Suchą Beskidzką.
Wciąż nie została podpisana umowa na środkowy odcinek kolejowej "Zakopianki", czyli linię nr 98 pomiędzy stacjami Sucha Beskidzka i Chabówka. Jak
informowaliśmy, pierwszy przetarg został unieważniony, ponieważ zwycięzca - należąca do PKP PLK spółka PNUiK - przekroczył kosztorys. Powtórzony przetarg
zakończył się jednak jeszcze wyższą ceną uzyskaną od tego wykonawcy. Po aukcji elektronicznej wynosi ona 641,5 mln zł brutto (poprzednio było to 482 mln złotych). PLK potwierdziła w połowie października wybór tej oferty.