Rosyjski producent Transmaszholding sukcesywnie dostarcza Kolejom Egipskim nowe wagony. To element dużej rewolucji kolejowej w państwie nad Nilem, które wymienia tabor. Pierwszym efektem jest wycofanie z torów starych wagonów. W 2022 roku połączenia realizowane są już tylko przy użyciu nowych pojazdów.
Koleje Egipskie ENR sukcesywnie otrzymują od Transmaszholding-Hungary wagony z zamówienia na 1300 nowych pojazdów. Producent dostarczył do końca 2021 roku już 500 sztuk. Zamówienie pozwoli nie tylko zwiększyć stan taboru o 30 proc., ale również poprawić niezawodność i bezpieczeństwo.
Nowy tabor to element rozpoczętego przez Egipt ambitnego programu modernizacji swojej sieci kolejowej, czego efektem jest największe w historii zamówienie na tabor, zdobyte przez węgierski oddział Transmaszholding w 2018 roku. Kontrakt obejmuje trzyletnie utrzymanie taboru. Producent pokonał w przetargu firmy z Chin, Włoch, Indii i Rumunii.
Kontrakt za miliard euroPierwsze klimatyzowane wagony dotarły do Egiptu w 2020 roku – a uściślając – przypłynęły do portu w Aleksandrii. Kontrakt za 1 mld euro dotyczy dostawy do Egyptian National Railways 500 wagonów z dynamiczną wentylacją III klasy, 500 wagonów z klimatyzacją III klasy, 180 wagonów z klimatyzacją II klasy i 90 wagonów I klasy z klimatyzacją oraz 30 wagonów restauracyjnych. Połowa pojazdów jest produkowana w zakładzie w węgierskim Dunakeszi, a druga połowa w rosyjskim mieście Twer.
Dzięki wagonom z Transmaszholding, po raz pierwszy w historii, przedziały trzeciej klasy w Egipcie będą wyposażone w klimatyzację. Wnętrze pojazdów zaprojektowano w odcieniach niebieskiego i pomarańczowego. Zastosowano zasłony i rolety między podwójnymi szybami. W każdym wagonie zamontowano ekrany informacyjne z datą, godziną, temperaturą zewnętrzną i wewnętrzną oraz poziomem wilgotności w języku arabskim i angielskim. Zewnętrzna malatura ma nawiązywać do egipskich piramid.
– Niezależnie od pandemii COVID-19 nieprzerwanie dostarczamy po 35 wagonów miesięcznie ze stabilnym wskaźnikiem dostępności na poziomie 97 proc. TMH przyczynia się do bezpieczniejszego i wygodniejszego korzystania z kolei w kraju. Prowadzimy pełen zaufania dialog z władzami kraju i liczymy na rozszerzenie tej współpracy – mówił Kirill Lipa, dyrektor generalny TMH cytowany w komunikacie.
Niesprawne wagony w EgipcieEgipskie media określają zakup jako konieczny, gdyż z danych wynika, że dotychczas tylko 2200 z 3200 wagonów posiadanych przez ENR było sprawnych. Stan dostaw pozwolił na radykalną zmianę na egipskich torach. Minister transportu, Kamel al-Wazir, że od 2022 roku na liniach egipskich będą jeździć tylko nowe i odnowione wagony. Do ich obsługi do tej pory udało się już pozyskać 110 lokomotyw wyprodukowanych przez General Electric. Firma odpowiada także za remont 81 starych pojazdów. General Electric ma także utrzymywać lokomotywy przez 15 lat. Wartość kontraktu to 602 mln dolarów.
– Do 2024 roku, kiedy populacja kraju osiągnie 108 milionów ludzi, aż 13 tys. kilometrów linii kolejowych będzie już przebudowanych i rozbudowanych. Egipt będzie posiadał 1050 lokomotyw, 4316 wagonów i ponad 5000 wagonów towarowych. W ciągu ostatnich kilku lat na rozwój kolei w kraju wydano 1,7 biliona funtów egipskich (106,25 mld dol.) – wyliczał w Egypt Today Kamel al-Wazir, minister transportu.
Kolejną umowę rząd Egiptu podpisał natomiast z ProgressRail na dostawę 50 lokomotyw, modernizację 50 istniejących i renowację 41 innych. Ta sama firma, za 466,1 mln dolarów, zyskała kontrakt na umowę serwisową dla 141 silników lokomotyw na 15 lat. Ministerstwo transportu zapowiada również, że wkrótce ogłoszone zostaną przetargi na zakup 100 kolejnych lokomotyw, które kraj ma pozyskać dzięki środkom o wartości 290 mln euro z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR).
Egipt posiada również umowę o wartości 226 mln dolarów z Talgo na dostawę sześciu pociągów. Składy będą dwukierunkowe. W każdym znajdzie się pięć klimatyzowanych wagonów pierwszej klasy i osiem drugiej klasy – także z klimatyzacją. Minister Wazir zapowiedział, że ministerstwo rozważa nawiązanie współpracy z prywatnymi inwestorami w celu obsługi składów Talgo. Z kolei wart 3 mld dolarów kontrakt na dostawę kompleksowego systemu kolejowego, który będzie zawierał pierwszą w historii zelektryfikowaną główną i towarową linię kolejową o dużej prędkości
podpisał Siemens.