Jak co roku, Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych rozpoczyna sezon turystyczny na Żuławskiej Kolei Dojazdowej od kursów rozkładowych pociągów pasażerskich w długi weekend majowy.
ŻKD przed wakacjami kursować będzie w dniach 1-3 maja, następnie w dniach 26-28 maja (długi weekend po Bożym Ciele). W tych dniach zostaną uruchomione pociągi na liniach Nowy Dwór Gdański – Stegna Gdańska oraz Prawy Brzeg Wisły – Sztutowo przez Jantar, Stegnę. Tegoroczną nowością, w porównaniu z kursami przed wakacjami w poprzednich latach, są dodatkowe pociągi – zwiększono liczbę uruchomionych dziennie pociągów z 4 do 8. Dzięki temu ŻKD kursuje dłużej na najpopularniejszej trasie w pasie nadmorskim, bo do godz. 18.50. Ponadto o godz. 14.30 z Nowego Dworu Gdańskiego odjedzie dodatkowy skład do Stegny, który umożliwi popołudniową wycieczkę nad morze.
Wąskotorówką szybciej niż samochodem
Dla osób chcących skrócić pobyt nad morzem istnieje możliwość powrotu ze Stegny do Nowego Dworu Gdańskiego o godz. 15.50. Pociąg ten skomunikowany będzie na stacji w Stegnie ze składem jadącym z Prawego Brzegu Wisły. Warto podkreślić, że droga wojewódzka 502 (Nowy Dwór Gdanski – Stegna), łącząca drogę krajową nr 7 z pasem nadmorskim, jest najczęściej w wakacje czy długie weekendy bardzo zakorkowana, w efekcie czego przejazd tego 15-kilometrowego odcinka wąskotorówką, kursującą z maksymalną prędkością 30 km/godz., jest szybszy niż samochodem…
Od 1 maja na ŻKD obowiązuje odświeżona oferta handlowa. Oprócz standardowych biletów jednorazowych do sprzedaży trafiły nowe, m.in. bilety miesięczne oraz sieciowe. Ma to związek z faktem, że w sezonie letnim obserwowane jest zainteresowanie dojazdami z Nowego Dworu do Stegny pracowników placówek gastronomicznych czy zatrudnionych w hotelarstwie. Cena promocyjna (normalny – tylko 6 zł) biletu kolejowego na odcinku Nowy Dwór – Stegna, jest konkurencyjna wobec oferty przewoźników autobusowych, stąd szefowie ŻKD liczą na przynajmniej kilkanaście sprzedanych biletów „miesięcznych”.
Nowe bilety i kanały dystrybucji
Bilet sieciowy całodzienny upoważnia do nieograniczonej liczby przejazdów w dniu zakupu, a bilet sieciowy weekendowy upoważnia do wielokrotnych przejazdów w ramach weekendów (soboty i niedziele, dni świąteczne oraz tzw. „długie weekendy”). Obniżono cenę biletu na rower do 3 zł, a dla amatorów jednośladów wprowadzono dodatkowo sieciówkę na cały miesiąc, dzięki czemu podróże z rowerem staną się prostsze. Ceny biletów jednorazowych nie ulegają zmianie i utrzymują się na tym samym poziomie niezmiennie od 2014 roku.
Rozszerzono również kanały dystrybucji biletów, dzięki czemu PTMKŻ jest liderem innowacyjnych rozwiązań sprzedażowych wśród kolei wąskotorowych w Polsce. Oprócz sprzedaży biletów tradycyjnie w pociągach oraz za pośrednictwem telefonu komórkowego dzięki aplikacji moBILET, ŻKD korzysta też ze sprzedaży internetowej. Dzięki współpracy z firmą Teroplan – właścicielem portalu e-podróżnik, bilety dostępne są w prosty i intuicyjny sposób. Wystarczy wejść na stronę internetową
www.kolejzulawska.pl, wyszukać połączenie i kupić bilet. W sprzedaży przez Internet dostępne są bilety jednorazowe w jedną lub w dwie strony.
Remonty infrastruktury i taboru mimo braku środków pomocowych
Największym wyzwaniem dla pozbawionej systemowego wsparcia kolei wąskotorowej są bieżące remonty i utrzymanie, zarówno infrastruktury jak i pojazdów. Trwają przygotowania do wymiany szyn na odcinku Stegna – Junoszyno, w miejsce zużytych, XIX-wiecznych szyn pamiętających początki funkcjonowania tej kolei. Bardzo wiele energii i środków finansowych pochłania również systematyczne uzupełnianie skradzionych lub w sposób bezmyślny zdewastowanych znaków drogowych oraz wskaźników. Przy okazji uzupełniania sygnalizacji aktualizowane są metryki przejazdowe ŻKD, co wynika z nowelizacji w październiku 2015 r. rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jaki powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami.
Niedawno odnowione zostało wnętrze należącego do Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych wagonu motorowego MBxd2-212. W tym roku do ruchu wprowadzony zostanie drugi egzemplarz tej serii, wagon MBxd2-304, dzięki czemu Kolej Żuławska będzie jedyną w Polsce, eksploatującą dwa motowozy typu A20DP utrzymane w oryginalnej stylistyce. W lutym br. odbyły się na ŻKD pierwsze od 15 lat jazdy próbne MBxd2-304 z obciążeniem, które pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość pod kątem oddania pojazdu do eksploatacji.
Wszystkie działania realizowane są pomimo braku stałej dotacji dla ŻKD z jednostek samorządowych. Działania Towarzystwa opierają się na wolontariacie oraz niesłabnącym zaangażowaniu członków, sympatyków i sponsorów, którym nie jest obojętny los kolei wąskotorowej na Żuławach.