PKP Intercity wszczęło kolejne postępowanie na wybór wykonawcy montażu urządzeń pokładowych systemu ERTMS/ETCS poziomu 1 i 2 w dziewięciu lokomotywach EU44 "Husarz". W poprzednim przetargu nie zgłosił się żaden chętny.
Przedmiotem zamówienia jest dostarczenie, zabudowa, uruchomienie oraz wdrożenie do eksploatacji 9-ciu kompletów urządzeń pokładowych systemu ERTMS/ETCS poziomu 1 i 2 wraz z systemem GSM-R Baseline 2.3.0d na lokomotywach Siemens typu ES64U4 „Husarz” eksploatowanych przez PKP Intercity. Będzie to prawdopodobnie kosztować kilkanaście milionów złotych.
Pierwsza lokomotywa Husarz została już wyposażona w urządzenia komunikacji kabinowej ETCS poziomu 1. W 2011 roku minister Andrzej Massel przewidywał w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym", że w pozostałych lokomotywach będzie on już wdrożony w 2013 roku, jednak proces wyposażania lokomotyw nawet się jeszcze nie zaczął. PKP Polskie Linie Kolejowe planują wprowadzić maksymalną prędkość 200 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej na odcinku Olszamowice – Zawiercie. Do pełnego wykorzystania takiej prędkości potrzebny jest odpowiedni tabor. PKP Intercity ma wagony z maksymalną prędkością eksploatacyjną 200 km/godz.
Rozpędzą Husarze
Gorzej sytuacja wygląda z taborem trakcyjnym. Spółka posiada wprawdzie 10 nowoczesnych lokomotyw Husarz produkcji Siemensa, które mogą się poruszać z prędkością nawet 230 km/godz., ale, poza jednym egzemplarzem nie zostały one wyposażone w urządzenia komunikacji kabinowej ECTS poziomu 1., które są wymagane do obsługi ruchu pociągów z taką prędkością. Będą w nie wyposażone również pociągi Pendolino i Stadler Flirt3, jednak prędkość eksploatacyjna tych ostatnich będzie ograniczona do 160 km/h.
Lokomotywy EU44 są użytkowane przede wszystkim na liniach E65, E30, E20. Uruchomienie systemu ERTMS umożliwi zwiększenie prędkości maksymalnej z obecnych 160 km/h do 200 km/h. Lokomotywy „Husarz” są i będą wykorzystywane w ruchu międzynarodowym oraz na liniach kolejowych wyposażonych w system ETCS przy założeniu prędkości technicznej przekraczającej 160 km/h.
Czym jest ETCS?
Działanie systemu ETCS polega na komunikowaniu się urządzeń przytorowych z lokomotywą i generowaniu wielu informacji, między innymi na temat maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku. System kontroluje również reakcję maszynisty na nadawane komunikaty i reaguje np. w przypadku zignorowania sygnału „stój”, co w konsekwencji zapewnia wyższe bezpieczeństwo jazdy. Przy prędkościach wyższych niż 160 km/h maszynista nie jest w stanie samodzielnie zidentyfikować wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się na trasie. Dzięki ETCS, komunikaty o sytuacji ruchowej wyświetlane są na pulpicie sterowniczym lokomotywy.
ETCS to część unijnego systemu ERTMS (European Rail Traffic Management System), który ma zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, czyli możliwość swobodnego poruszania się pociągów w sieciach kolejowych poszczególnych państw (właścicieli infrastruktury) bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów.