W czwartek (29.12.) w siedzibie PKP PLK doszło do podpisania umowy między spółką a wykonawcą – Trakcja PRKiI – na realizację jednego z odcinków na linii Kraków – Katowice. To kolejne zadanie z wieloetapowego projektu modernizacji połączenia między tymi dwoma ważnymi południowymi aglomeracjami. Kolejarze dążą do skrócenia czasu przejazdu na tej całej linii nr 133 nawet o połowę.
Obecnie pociągi pokonują odcinek Jaworzno Szczakowa – Trzebinia, czyli fragment linii nr 133 wchodzącego w skład E30, z prędkością 60 km/h. Czas jaki jest potrzebny na przejechanie tego krótkiego – 15-kilometrowego – odcinka to 25 minut. W czwartek (29.12.) w siedzibie PKP PLK doszło do podpisania umowy na modernizację tego krótkiego fragmentu. Wykonawcą robót na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia będzie konsorcjum, którego liderem jest Trakcja PRKiI.
Będzie szybko
– Linia Zabrze – Katowice – Kraków jest bardzo istotna z punktu widzenia Dolnego Śląska i Małopolski, a od wielu lat, niestety, modernizacja przeciągała się – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. – Jednak w ostatnim czasie prace nad realizacją inwestycji nabrały przyspieszenia. Podpisujemy umowę na realizację Jaworzno Szczakowa – Trzebinia – dodaje. Podkreślił też, że trwają również intensywne prace na innym odcinku całego projektu, na łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. – Zakładamy, że ruch pociągów będzie mógł być tędy poprowadzony już w 2017 roku – wyjaśnia.
Prace na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia obejmą 33 obiekty inżynieryjne, w tym 17 wiaduktów. PLK zmienią na nowocześniejsze urządzenia sterowania ruchem i m.in. dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo pociągów, które pojadą do 160 km/h. Lepszą obsługę podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zapewni przebudowa peronów i przejść podziemnych w Jaworznie Szczakowej, Jaworznie Ciężkowicach i peronów z kładką dla pieszych w Balinie.
Modernizacja obejmie także przejazdy kolejowo-drogowe. Dwa – w Jaworzno Szczakowej, w ciągu ulic Bukowskiej i Mroczka oraz jeden w Balinie. Zastąpią one bezkolizyjne wiadukty nad torami, co podniesie poziom bezpieczeństwa, zarówno ruchu pociągów na trasie E30 między Trzebiną a Jaworzno Szczakową, jak również ruchu samochodowego i pieszego. Ponadto dwa skrzyżowania drogi z torami zostaną wyposażone w urządzenia nowszej generacji (Jaworzno Szczakowa, Jaworzno Ciężkowice).
Potencjał jest
– Od czasu otwarcia ofert do momentu podpisania umowy mijają zaledwie 3 miesiące. To jest krótki czas i widać zdecydowane przyspieszenie. Czekamy niecierpliwie na kolejne kontrakty, które będziemy podpisywać razem z PKP PLK, ponieważ jesteśmy na pierwszych miejscach w przetargach jeszcze za ok. 800 mln zł. Rzeczywiście rozpoczynamy duży program inwestycyjny – przyznaje Jarosław Tomaszewski, prezes zarządu Trakcja PRKiI.
Trakcja PRKiI jest ważnym graczem na rynku inwestycji kolejowych w Polsce. – W tej chwili realizujemy już ponad 30 kontraktów. Dysponujemy bardzo dużym potencjałem i bogatym doświadczeniem . W ostatnich dniach otrzymaliśmy pozwolenie UOKiKU na zakup 50% udziałów Bahn Technik we Wrocławiu, specjalizującej się w wykonywaniu prac torowych i posiadającej duży potencjał sprzętowy, który planujemy wykorzystywać już od Nowego Roku – podkreśla prezes.
W 2017 roku roboty na całym froncie
– Jest to kluczowy odcinek całego projektu. Od początku roku jest to już w sumie trzecia umowa wykonawcza, którą podpisujemy. Została jeszcze do podpisania umowa na odcinek Trzebinia – Krzeszowice. Planujemy to zrobić w 2017 roku. Wtedy już będziemy mieli otwarty front robót na całym projekcie – mówi Piotr Majerczak, dyrektor południowego oddziału PKP PLK.
Jak podkreśla, zadanie zakończenia realizacji całego projektu z Krakowa do Katowic planowane jest do 2020 roku. – Pozwoli to na znaczne skrócenie czasu jazdy między tymi miastami do 58 minut, czyli praktycznie o połowę. Efekt będzie bardzo duży i jesteśmy przekonani, że termin realizacji będzie zachowany – dodaje Majerczak.
Termin realizacji zadania Jaworzno Szczakowa – Trzebinia to 24 miesiące od daty podpisania umowy. Wartość umowy to 365 mln zł brutto. Całkowita, szacunkowa wartość projektu Katowice - Kraków, łącznie z dziś podpisanym, wynosi ok. 2,3 mld złotych. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu CEF „Connecting Europe Facility”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.