European Loc Pool pozyskał kolejne zamówienie na leasing lokomotywy Stadler EuroDual. Użytkownikiem pojazdu będzie niemiecki przewoźnik specjalizujący się w przewozach spotowych Flex Rail Services (FRS). Jej dostawa ma nastąpić za nieco ponad rok.
Dla FRS będzie to już drugi egzemplarz EuroDual we flocie. Leasingodawcą będzie szwajcarski pool taborowy European Loc Pool (ELP). Na decyzję o wyborze tego modelu wpłynęły dobre doświadczenia z pierwszym, również wynajętym od ELP egzemplarzem, eksploatowanym od sierpnia bieżącego roku.
Lokomotywę EuroDual
opisywaliśmy na naszych łamach już kilkakrotnie. Jest to sześcioosiowa maszyna hybrydowa, wyposażona w spalinowy moduł dojazdowy, przeznaczona do prowadzenia ciężkich składów towarowych. Od wersji zamówionej niedawno przez NRS konfiguracja dla Flex Rail różni się mniejszą mocą silników elektrycznych (6,2 zamiast 9 MW). Bez zmian pozostaje za to moc silnika spalinowego (2,8 MW).
Prezes Flex Rail Services Jan Habraneck podkreśla uniwersalność lokomotywy, istotną zwłaszcza przy krótkoterminowych zleceniach spotowych. – Otwiera ona możliwości nowych zastosowań w transporcie towarowym. Jej elastyczność oraz wydajność są dla nas kluczowym czynnikiem – mówi. Powołuje się też na zobowiązanie firmy do ograniczania negatywnego wpływu na środowisko, przejawiające się w zmniejszaniu roli taboru wyłącznie spalinowego.
Termin dostarczenia lokomotywy to styczeń 2025 r. Przez cały okres leasingu (10 lat) jej utrzymaniem i zapewnieniem dostępności ma zajmować się ELP.
Flex Rail to prywatny przewoźnik towarowy z siedzibą w Lipsku. Jego tabor składa się obecnie zarówno z nowoczesnych maszyn elektrycznych (Traxx, Vectron), jak i z lokomotyw spalinowych pamiętających jeszcze czasy NRD. Pozyskanie kolejnego EuroDuala to krok w kierunku odnowienia floty i – być może – ograniczenia liczby lokomotyw przeznaczonych wyłącznie do manewrów.