We wrześniu rusza kolejny etap inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych na trasie Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Autobusy znów będą musiały zastąpić pociągi.
1 września, po wakacyjnej przerwie, ekipy budowalne wracają na kolejową zakopiankę. Rozpocznie się kolejny etap prac między Suchą Beskidzką a Chabówką i Zakopanem. Roboty w tej fazie - przewidzianej do grudnia, będą prowadzone głównie w Osielcu, Chabówce, w Skawie oraz na szlaku Szaflary – Biały Dunajec i na stacji Zakopane.
Efektem dalszych prac będą kolejne przebudowane stacje, tj. Osielec, Chabówka, Skawa oraz przystanek Szaflary Wieś. Prace obejmują również przebudowę torów, sieci trakcyjnej na stacjach, przepustów oraz przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem. Poprawi się sprawność kolejowej zakopianki, wzrośnie poziom bezpieczeństwa w komunikacji kolejowej i drogowej.
Jak podkreśla PKP PLK, celem inwestycji na trasie Kraków – Zakopane jest skrócenie czasu podróży pociągiem do stolicy Tatr, zwiększenie dostępności do kolei i komfortu pasażerów oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Szacowany czas jazdy po zakończeniu inwestycji, planowanym na koniec 2023 r. wyniesie nieco ponad 2 godziny.
Spółka PLK, łączy realizację inwestycji na jednotorowej trasie do Zakopanego z zapewnieniem bezpośrednich połączeń koleją w sezonie letnim i zimowym. Dzięki temu podróżni mogą korzystać z dotychczasowych efektów prac i coraz lepszej komunikacji pociągiem pod Tatry. Letnie wyjazdy pociągiem ułatwiło już 21 przebudowanych stacji i przystanków między Skawiną a Zakopanem. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniło już m.in.125 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych na trasie Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka - Zakopane.
Zakres wielobranżowych prac na jednotorowej trasie do Zakopanego, wymaga nowej organizacji ruchu pociągów i wprowadzenia autobusowej komunikacji zastępczej. Zmiany uwzględniono w rozkładzie jazdy.
Od czwartku,1 września, na odcinku Kraków – Zakopane będzie zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi PKP Intercity. Za składy Polregio, pojadą autobusy na odcinku Sucha Beskidzka – Zakopane.
Modernizacja kolejowej zakopianki, prowadzona jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97,98,99 na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto.
W sierpniu PKP PLK rozpisało ostatnie przetargu na realizację prac na kolejowej zakopiance
. Piszemy o nich tutaj.