Wygląda na to, że po Francji i Hiszpanii, uwaga prywatnych operatorów skupia się na gęsto zaludnionej Holandii. Szlaki przeciera właśnie nocny European Sleeper, wnioski o kursowanie złożył właśnie Flixbus, To jednak nie koniec.
Liczące prawie 18 milionów mieszkańców Niderlandy, o wielkości dwóch przeciętnych polskich województw, z bogatą siecią kolejową i pociągami pełnymi pasażerów, stają się obiektem zainteresowania przewoźników, którzy chcą rzucić rękawicę państwowemu operatorowi NS. Na razie zezwolenie na kursowanie
otrzymał tu wyłącznie European Sleeper, kursując w nocy z Amsterdamu do Berlina i z powrotem, a także Arriva, która wyłącznie dwoma kursami w weekendy dojeżdża do lotniska Schiphol z Maastricht w południowo-wschodniej części kraju. Ale
nie poddaje się Flixtrain, który właśnie, z dużym wyprzedzeniem, stara się o dostęp do trasy Rotterdam – Amsterdam – Zagłębie Ruhry (Niemcy). Chciałby zacząć tu jeździć od listopada 2024 roku. Okazuje się, że nie on jeden bije się o dostęp do Niderlandów.
Holenderski urząd konkurencji i rynku (ACM) potwierdził, że do Niderlandów chce wjechać QBuzz – spółka zależna państwowych Kolei Włoskich. Chce komercyjnie kursować z Amsterdamu do Eindhoven, z Amsterdamu przez przejście graniczne Bad Bentheim do Berlina (dla dokładnie takiej samej relacji Koleje Niemieckie
kupiły właśnie nowy tabor, a także na trasie Amsterdam – Paryż, gdzie obecnie operuje Eurostar (po przejęciu Thalysa). Spółka Qbuzz w komunikacie podała, że firma zainwestuje w Niderlandach 200 mln euro i zamierza tam jeździć szybkimi zespołami trakcyjnymi ETR 1000. Jeżdżą już one
w spółce zależnej Iryo w Hiszpanii, a także we Francji, gdzie Trenitalia dojeżdża do Lyonu i Paryża z Mediolanu pod własną marką. A także, oczywiście, we Włoszech, pod marką Frecciarosa.
Z kolei Arriva Nederland, spółka córka Deutsche Bahn, deklaruje we wniosku, że chce kursować między Groningen (północne Niderlandy) a Paryżem od 2026 roku z postojami m.in. w Almere, Amsterdamie, na lotnisku Schiphol, w Rotterdamie, Antwerpii i Brukseli. Dodatkowo chce uruchamiać jedną parę pociągów Amsterdam – Paryż. Przewoźnik operuje obecnie głównie na północy i wschodzie kraju, w ramach kontraktów na wykonywanie przewozów w regionach.