Wagon motorowy serii 810, będący wciąż podstawowym pojazdem, którym przemieszczają się Czesi i Słowacy po liniach lokalnych, wciąż jest modernizowany. Wygląda na to, że ma zapewnione życie na kolejnych 10 lat.
Produkowany od połowy lat 70. wagon motorowy serii 810 to ikona czeskiej, a także słowackiej kolei. Dzięki tym ekonomicznym pojazdom możliwe było utrzymanie ruchu na dziesiątkach drugo- i trzeciorzędnych liniach kolejowych i stan ten utrzymuje się po dziś dzień.
Ceske Drahy pokazały właśnie kolejny wariant modernizacyjny jednostki, który jest pierwszym z nowej serii 811. Pojazd będzie teraz testowany na torze doświadczalnym w Velimiu wraz ze zmodernizowanym wagonem doczepnym wykonanym w podobnym standardzie. Jaki to standard?
Klimatyzacja i Wi-Fi. Nieczystości wciąż na tory
W zmodernizowanym motoraku przede wszystkim pojawiła się klimatyzacja. Jak podkreśla Jakub Vozdek, członek zarządu spółki DPOV, która dokonała modernizacji, było to trudne zadanie, ponieważ wymagało zabudowy w pojeździe mocniejszego silnika, napędów pomocniczych i układów sterowania. Instalacja klimatyzacji nie mogła pogorszyć parametrów trakcyjnych pojazdów. Ponadto, w celu zapewnienia lepszej izolacji termicznej w motoraku zabudowano podwójne szyby boczne, lepiej wyciszono przedział pasażerski od silnika. Pojawiły się nowe, wygodne fotele, nowy system informacji pasażerskiej, Wi-Fi oraz gniazdka do ładowania telefonów oraz kilka miejsc na rowery.
Co ciekawe, w zmodernizowanych motorakach nie ma jednak toalet z obiegiem zamkniętym. DPOV stwierdziło, że ich zabudowa będzie procesem drogim i skomplikowanym, a Kraj Morawsko-Śląski uznał, że pozostawienie toalet z otwartym obiegiem na następnych kilka lat jest do zaakceptowania. Docelowo bowiem Ceske Drahy wprowadzą na tory w regionie zupełnie nowe pojazdy.
Zmodernizowane motoraki serii 811 z wagonami doczepnymi będą kursować na liniach Studénka – Veřovice, Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou oraz Opava – Krnov – Bruntál – Rýmařov. Łącznie Koleje Czeskie będą używały na tych odcinkach 14 pojazdów motorowych i 10 doczep.
Nie tylko w Czechach
Jak podaje portal zdopravy.cz w Czechach wciąż znajduje się ponad 200 motoraków różnych wersji, które znajdują się w ruchu. Ponad setkę wozów motorowych pochodnych serii 810 posiadają i eksploatują Słowacy. Większość z nich, podobnie jak w Czechach, przeszła już mniejsze lub większe modernizacje. Kilkadziesiąt sprawnych wozów, podobnych do 810, eksploatowanych jest wciąż na Węgrzech. Produkowane były od 1973 do 1984 roku.
W Polsce kilku z nich używa SKPL, dzięki porozumieniu Kolei Dolnośląskich z GW Trains można też zobaczyć motoraki na linii z Lubawki do Kralovca.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.