PKP PLK unieważniły kolejny ważny przetarg, tym razem na remont ważnych dla ruchu towarowego linii na Podlasiu.
W czerwcu PKP PLK
ogłosiła przetarg na rewitalizację ważnego połączenia dla połączeń towarowych na Podlasiu. Chodzi o przebudowę linii Białystok – Kuźnica (nr 57) na odcinku Kuźnica Białostocka – Geniusze oraz linii odgałęźnej Bufałowo Wschód – Bufałowo (nr 923).
PLK
podpisała już umowę na dofinasowanie projektu kwotą 100 milionów złotych. W sumie
przetargi na cztery inwestycje w województwie podlaskim obejmują kwotę ponad 455 mln zł. Tymczasem z realizacją inwestycji będzie problem, bo postępowanie zostało w tym tygodniu unieważnione; w przetargu złożone zostały tylko dwie oferty, a obie znacząco przekroczyły kosztorys. Trakcja PRKiI przekroczyła wyznaczony na 550 mln złotych kosztorys o 52 procent (zaproponowała 837 mln zł), a Budimex – aż o 170 procent (1,485 mld złotych). PLK stwierdziła w uzasadnieniu, że ceny zaproponowane przez wykonawców są "znacząco zawyżone".
To
kolejne w tym roku unieważnienie przetargu przez PLK po tym, jak oferty drastycznie przekroczyły budżet. Prezes spółki Ireneusz Merchel przyznaje, że wyższe ceny są problemem. – Korekty Krajowego Programu Kolejowego są robione na bieżąco tak, żeby w przetargach gdzie są rozsądne przekroczenia kosztorysu, podpisywać umowy – zaznaczył przed miesiącem,
podając przykład linii Czechowice-Dziedzice – Oświęcim. Jego zdaniem nie jest tak, że PLK nie podpisuje żadnych nowych umów, bo tylko od stycznia do sierpnia tego roku spółka podpisała kontrakty warte ponad 6 miliardów złotych.