Malownicza linia kolejowa z Tarnowa do Nowego Sącza i dalej do Muszyny i Krynicy ponownie będzie remontowana. Niestety, jak wynika z planu zamknięć torowych, część prac ponownie spowoduje zamknięcie linii od Nowego Sącza do Krynicy. Taki schemat trwa od lat, powtórzy się w 2022 roku.
PKP PLK poinformowały właśnie o zawarciu umowy na remont elementów linii 96 pomiędzy Stróżami a Grybowem
(o szczegółach przetargu pisaliśmy w kwietniu). Wykonawcą napraw będzie sprawdzony wykonawca – firma Skanska SA. Prace będą prowadzone w formule „projektuj i buduj”. PLK zapłaci za nie 17.5 mln złotych, a ich zakończenie planowane jest na drugie półrocze 2022. Wykonawca przygotowuje dokumentację projektową i jeszcze w tym roku rozpoczną się roboty przy dwutorowym odcinku linii. Pomiędzy Stróżami a Grybowem położone zostaną nowe tory, a podczas prac ruch prowadzony będzie jednotorowo. Ponadto przewidziano wzmocnienie podtorza i wykonanie odwodnienia, co pozwoli zlikwidować ograniczenia prędkości.
– Istotnym zakresem prac (…) jest modernizacja 7 przejazdów kolejowo-drogowych w Stróżach, Białej Wyżnej i w Grybowie (…). Przewidziano dodatkowe zabezpieczenia na 4 skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w Białej Wyżnej. Zakończenie prac przewidziano w II półroczu 2022 r. – czytamy w komunikacie PLK.
Prace wykonywane w ramach tego zadania nie spowodują prawdopodobnie zamknięcia linii na odcinku od Tarnowa do Nowego Sącza, choć z uwagi na konieczność wprowadzenia ruchu po jednym torze, mocno spadnie przepustowość linii wykorzystywanej także w ruchu towarowym. Plan zamknięć torowych zakłada jednak dwumiesięczne zamknięcie linii na wiosnę 2022 z uwagi na naprawę główną nawierzchni między Bobowem a Gromnikiem. Także południowy odcinek linii 96 od Nowego Sącza do Muszyny i Krynicy ponownie będzie w przyszłym roku zamknięty przez sporą część maja i czerwca a także września, z uwagi na roboty utrzymaniowo naprawcze. Działać tu będzie autobusowa komunikacja zastępcza, co wpłynie na popularność oferty zwłaszcza w przewozach dalekobieżnych.
Stosunkowo niewielkie zakresem i budżetem prace rozłożono na tej linii na lata. PKP PLK podkreśla jednak ich zasadność. – W latach 2018-2021 na poprawę trasy Tarnów - Muszyna PLK przeznaczyły 144 mln zł ze środków budżetowych i własnych spółki. W bieżącym roku za 8 mln zł wymieniono tor między Łowczowem a Tuchowem oraz przeprowadzono remont 7 mostów i 3 przejazdów. Efektem prac są sprawniejsze i wygodniejsze podróże koleją, m. in. w Beskidy do małopolskich atrakcji turystycznych, np. pieszych i rowerowych tras w Dolinie Popradu i uzdrowisk Piwniczna, Muszyna, Krynica. Podróżni korzystają z dostępniejszych nowych peronów w Grybowie, Ptaszkowej i Mszalnicy. Zwiększyło się bezpieczeństwo pasażerów kolei także w ruchu drogowym, dzięki przebudowie i doposażeniu 22 przejazdów – czytamy w informacji od PKP PLK.