PKP PLK otworzyła, ze sporym poślizgiem, oferty na wykonanie modernizacji Rail Baltiki na odcinku Czyżew – Białystok. Ofert znacznie przekroczyły kosztorys założony przez PKP PLK. Zadanie stoi pod znakiem zapytania.
Otwarcie ofert
w fazowanym obecnie przetargu przekładano nie po raz pierwszy, co już i tak nie najlepiej wróży projektowi, który musi zostać wykonany w wielkim pośpiechu, z uwagi na ryzyko utraty środków pomocowych UE. Przypomnijmy, że postępowanie, z uwagi na przekroczenie kosztorysu zarządcy infrastruktury,
już raz unieważniono w grudniu 2018.
19 sierpnia PKP PLK w końcu otworzyła oferty, zaznaczając, że na sfinansowanie modernizacji odcinka Czyżew – Białystok może przeznaczyć 1,572 mld zł brutto. W przetargu wystartowały trzy podmioty z następującymi ofertami:
- Torpol i Budimex wyceniło swoją ofertę na 4,937 miliardów złotych brutto z okresem prac 37 miesięcy.
- Konsorcjum PUT Intercor i chińskich wykonawców Stecol Corporation oraz Sinohydro Corpration Limited wyceniło swoje prace na aż 5,261 mld zł brutto z terminem realizacji 37 miesięcy.
- Najtańsza jest oferta złożona przez China Civil Engineering Construction Corporation i China Railway Group, jednak w tym wypadku zabrakło podania ceny brutto (konsorcja zagraniczne nie muszą tego robić). Kwota netto to 3,397 mld zł (kwoty netto z oferty Torpol i Budimex: 4,014 mld zł, z oferty Intercor i firm chińskich: 4,277 mld zł).
Jak widać, doszło więc do gigantycznego przekroczenie kosztorysu PKP PLK i małe są szanse, że zarządca w tym przetargu wyłoni wykonawcę prac. Czekamy na jego decyzję.
Ze zjawiskiem znaczących dysproporcji oczekiwań cenowych PKP PLK i oferentów, z uwagi na rosnące koszta robocizny i materiałów, mamy do czynienia od kilkunastu miesięcy.
Roboty na przeszło 70 kilometrowym odcinku Czyżew – Białystok będą obejmowały zarówno tory szlakowe, jak i 12 przystanków, 6 stacji oraz posterunek odgałęźny Turczyn. W Białymstoku zaplanowano budowę nowego przystanku Zielone Wzgórze. Na całym odcinku pojawi się nowa sieć trakcyjna, instalacje telekomunikacyjne oraz urządzenia srk, sterowane z LCS Białystok. Przewidziano też przebudowę 8 mostów i wybudowanie łącznie 19 wiaduktów i 10 przejść podziemnych. Infrastruktura ma zostać dostosowana docelowo do prędkości 200 km/h.