Jak wynika z odpowiedzi na interpelacje grupy posłów i posłanek z Dolnego i Górnego Ślaska, zaplanowano liczne prace, które pozwolą na dalsze skrócenie czasu przejazdu między Katowicami a Krakowem. Będą miały miejsce jeszcze w 2021 roku.
Posłanki i posłowie pytali o możliwość skrócenia czasu przejazdu między Krakowem a Wrocławiem, w szczególności zwracając uwagę na odcinek Kraków – Katowice. Już wcześniej informowaliśmy, że na odcinku Jaworzno Szczakowa – Kraków Mydlniki
zaplanowano prace certyfikujące, których efekt ma przynieść zgodę Urzędu Transportu Kolejowego na podniesienie prędkości do 160 km/h. Ale dla osiągnięcia skrócenia czasu przejazdu konieczne są też prace na odcinku Jaworzno Szczakowa – Mysłowice oraz od Mysłowic do Katowic.
Będą dodatkowe prace dla zniesienia ograniczeń i podniesienia prędkości
– Na odcinku Mysłowice – Jaworzno Szczakowa spółka PKP PLK SA planuje przeprowadzenie korekty położenia w planie i profilu nawierzchni kolejowej, co potencjalnie pozwoli na zwiększenie prędkości jazdy pociągów na wybranych odcinkach linii kolejowej nr 134 do 120 km/h od września 2021 r. (pod warunkiem uzyskania certyfikacji dla podsystemów sterowania i energii) – przekazał dobre informacje minister Andrzej Bittel. Okazuje się, że pewne zamierzenia, choć nie rewolucyjne, planowane są także dla odcinka magistrali E30 (linia 134 i 138) między Sosnowcem Jęzor a Katowicami, gdzie stan torowiska w niektórych miejscach każe maszynistom zwalniać mocno poniżej konstrukcyjnych dla linii 100 km/h.
– W ramach posiadanych i przyznanych spółce PKP PLK środków na lata 2020 – 2021 po przeprowadzeniu robót rewitalizacyjnych, tj. od wrześniowej korekty rozkładu jazdy na odcinku Katowice – Mysłowice, planowane jest przywrócenie obowiązującej prędkości rozkładowej V=100 km/h. Do czasu kompleksowej modernizacji linii kolejowej na wskazanym odcinku zostanie utrzymana stabilna prędkość jazdy. Ograniczenia prędkości w ramach prowadzonych w obrębie stacji Mysłowice prac naprawczych zostały już odwołane – napisał Bittel.
Minister dodał, że znacząca poprawa parametrów przejezdności przez stację Mysłowice oraz odcinka Sosnowiec Jęzor – Katowice, po wykonaniu kompleksowych robót modernizacyjnych, obejmujących zmianę układu będzie możliwe w perspektywie finansowej na lata 2021 – 2027. Obecnie
trwa opracowanie studium wykonalności naprawy stacji Mysłowice i linii Mysłowice.
Szybciej już od czerwca
Przyspieszenie pociągów wszystkich spółek kursujących między Krakowem a Katowicami, dzięki poprawieniu warunków przejazdu w Mysłowicach i zakończeniu prac przy srk w niektórych miejscach, będzie możliwe już od połowy czerwca 2021. I to pomimo tego, że będą trwały prace ograniczające przepustowość przy remontowanym przystanku Kraków Business Park (zakłada się zamknięcie toru nr 1 od 13 czerwca do 15 września a toru nr 2 od 16 września do 15 grudnia 2021 r.)
W rozkładzie jazdy, który PLK zaproponowała przewoźnikom, że najszybsze pociągi IC przejadą między Krakowem a Katowicami w 50 minut (nie zatrzymujący się po drodze IC Chełmoński), o kilka, a nawet kilkanaście minut szybciej będzie kursować też większość pociągów spółki Koleje Śląskie i Polregio. Podobnie jak obecnie między miastami będzie jeździć 37 par pociągów.
Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, zapowiedział, że dzięki wszystkim wspomnianym wyżej pracom od grudnia 2021
najszybsze pociągi pomkną między Krakowem a Katowicami w 45 minut.