Minęło trzy i pół roku odkąd ówczesny minister Andrzej Adamczyk zapowiedział ukończenie polskiego odcinka linii Rail Baltiki w 2025 roku. W tym czasie termin oddania inwestycji opóźnił się... o trzy lata.
W odpowiedzi na zapytanie posła Sebastiana Łukaszewicza w sprawie rozwoju kolei na terenie woj. Podlaskiego PKP PLK poinformowała o stanie prac na projekcie Rail Baltica. Jak czytamy w odpowiedzi, aktualnie trwają zasadnicze roboty budowlane na stacjach Łapy i Białystok,a planowany termin zakończenia robót to grudzień 2024 rok. To bardzo niefortunna wiadomość - dotąd podawano, że prace
zostaną zakończone w 2024 roku, bez podawania konkretnego miesiąca. Tymczasem grudzień to
ostatni możliwy termin prac pod kątem rozliczenia z Unią Europejską.
Na pozostałych stacjach oraz szlakach trwają prace wykończeniowe – planowane zakończenie robót to II kwartał 2024 r. W zakresie budowy skrzyżowań dwupoziomowych zostały zakończone prace zasadnicze, aktualnie trwa procedura odbiorowa, planowane uzyskanie wymaganych pozwoleń na użytkowanie to II kwartał 2024 roku - informuje w odpowiedzi Ministerstwo Infrastruktury.
Kolejne opóźnienia na Rail BalticeDla znacznie opóźnionego odcinka Białystok - Ełk pozyskanie wszystkich decyzji administracyjnych planowane jest dopiero na ostatni kwartał 2024 roku. Jak informuje ministerstwo, planowane zakończenie prac budowlanych na stacji Ełk przypada we wrześniu 2024 roku. Tymczasem
według kontraktu powinno to nastąpić już w październiku 2023 roku;
Jak podano, dalsze prace na odcinku Białystok - Ełk planowane są w latach 2024 - 2028. Dla odcinka Ełk - Trakiszki (78 km odcinka głównego + 35 km odcinka uzupełniającego) trwają obecnie prace projektowe, zakończenie podpisanej pod koniec 2021 r. umowy na
dokumentację projektową planowane jest w 2024 roku, a prace planowane są na lata 2025 - 2028. Jest to więc kolejne opóźnienie - w 2019 roku
zapowiadano oddanie linii w 2025 roku, a jeszcze półtora roku temu oficjalnie
podawano jako termin 2027 rok. Nie pomogło, że w projekcie wciąż pojawiały się nowe koncepcje, takie jak
zmiana prędkości maksymalnej czy
budowa obwodnicy Białegostoku.
Co gorsza, inwestycja nie ma finansowania - według Krajowego Programu Kolejowego do 2032 r. zadanie to jest na liście rezerwowej i będzie przygotowywane do zgłoszenia w ramach naborów do instrumentu CEF 2. Dopiero uzyskanie dofinansowania pozwoli na realizację inwestycji.
Co prócz Rail Baltica?
Z odpowiedzi na interpelację dowiadujemy się również, że oprócz Rail Baltica jedyną większą inwestycją kolejową zaplanowaną na Podlasiu jest
przebudowa linii do Łomży w ramach Kolej Plus. Wiceminister Piotr Malepszak wylicza w dokumencie jeszcze działania w zakresie likwidacji wąskich gardeł w stacji Sokółka i na styku linii kolejowych nr 6 i 32 (budowa łącznicy) – w ramach środków budżetowych oraz prace digitalizacyjne na linii kolejowej nr 40 Sokółka - Suwałki (w ramach środków KPO). Do tego dochodzi realizacja programu przystankowego w 15 lokalizacjach: Gregorowce (nazwa docelowa: Gregorowce Południowe), Augustów Port, Balinka, Płociczno koło Suwałk, Augustów, Szczepki, Sidra, Gliniszcze, Różanystok, Kleszczele, Suchowolce, Dąbrowa Białostocka, Repczyce Zalew, Kamienna Nowa, Podbiele.