Mimo deklaracji, nie udało się zakończyć projektów modernizacji dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu w połowie 2022 roku. PKP PLK zapewnia jednak, że obie inwestycje, warte łącznie 1,5 mld złotych, są już na ukończeniu.
Te inwestycje miały zostać zrealizowane już dawno - PKP PLK
zamówiła dokumentację dla linii do portów w Szczecinie i Świnoujściu w 2016 roku, a umowę na dofinansowanie projektu
podpisano w 2017 roku. Inwestycji nie udało się jednak skończyć w 2020 roku - dopiero w lipcu 2019 roku
podpisano bowiem umowę z wykonawcą, firmą Torpol.
Z PKP PLK Torpol
zawarł dwa odrębne kontrakty, o łącznej wartości 1,44 mld zł netto (niemal 1,8 mld zł brutto). Termin ich realizacji upływał w ciągu 31 miesięcy od podpisania umowy, a więc w lutym 2022 roku. Prace wciąż jednak nie są zakończone. PLK zapewnia, że stanie się to w II połowie tego roku.
Postępy prac w Szczecinie
Jak informuje PKP PLK, na stacji Szczecin Port Centralny została wykonana większość prac. Zakończono budowę nowych układów torowych wraz z rozjazdami. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do i z portu zapewniają zmodernizowane obiekty inżynieryjne. Postępują prace związane z robotami okołotorowymi, profilowanie i wzmacnianie nasypów, budowa placów i wewnętrznych dróg dojazdowych, wywieszanie sieci trakcyjnej.
W fazie końcowej znajduje się budowa nowej Nastawni Centralnej, do której w ramach centralizacji sterowania ruchem kolejowym, zostanie przeniesione sterowanie z pięciu okręgów nastawczych. W budynku nowej Nastawni Centralnej zostanie zlokalizowane Centrum Utrzymania i Diagnostyki. Centralizacja sterowania ruchem kolejowym poprawi funkcjonalność stacji, zwiększy przepustowość infrastruktury kolejowej oraz bezpieczeństwo ruchu kolejowego - zapewnia inwestor.
Postępy prac w ŚwinoujściuPLK dodaje, że również na stacji Świnoujście została wykonana większość prac. Zakończono budowę nowych układów torowych wraz z rozjazdami oraz przebudowano jeden obiekt inżynieryjny (przepust). Postępują prace związane z robotami okołotorowymi, profilowanie i wzmacnianie nasypów, budowa placów i wewnętrznych dróg dojazdowych. W rejonie Portu Świnoujście wybudowany został drugi tor między stacjami Świnoujście Przytór a Świnoujście. Dzięki temu zwiększyła się przepustowość – może pojechać więcej pociągów, co zapewnia lepszą ofertę przewozową - zapewnia inwestor.
Podobnie jak w Szczecinie w fazie końcowej znajduje się budowa Nastawni Centralnej, do której w ramach centralizacji sterowania ruchem kolejowym, zostanie przeniesione sterowanie z trzech okręgów nastawczych, dzięki czemu poprawi się funkcjonalność stacji, zwiększy przepustowość infrastruktury kolejowej oraz bezpieczeństwo ruchu kolejowego - podsumowuje PKP PLK.