Cargounit odebrał w 2022 r. 8 lokomotyw Vectron. To nie ostatnie zakupy w Siemens Mobility – łącznie największy polski pool taborowy będzie mieć w swojej flocie aż 31 elektrowozów Siemensa. Są i nowi klienci – jedna z lokomotyw przeznaczona została do obsługi ekspresu Warszawa – Berlin.
Jak podkreśla spółka w komunikacie, nowoczesne lokomotywy wielosystemowe Vectron to klucz do realizacji różnorodnych zadań przewozowych w całej Europie i intensywnego rozwoju – także w segmencie intermodalnym. – Główne czynniki wzrostu rynku wynajmu nowoczesnych lokomotyw elektrycznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pozostają od kilku lat niezmienne i wynikają z potrzeby odnowienia taboru lokomotyw eksploatowanych przez przewoźników kolejowych oraz wzrostu rynku przewozów międzynarodowych. Obecnie w krajach Trójmorza doświadczamy dodatkowego czynnika wzrostu zapotrzebowania na lokomotywy wielosystemowe, który wynika z potrzeby zapewnienia taboru kolejowego do przewozu ładunków z Ukrainy, w tym eksportu zboża i innych produktów rolnych. Od kilku lat widzimy także renesans kolei w międzynarodowych przewozach pasażerskich – powiedział Łukasz Boroń, prezes Cargounit cytowany w komunikacie.
Nowi klienci poolu taborowego
Cargounit wyrasta na największego odbiorcę lokomotyw Siemensa w Polsce. Tylko w 2022 r. firma odebrała aż 8 nowych lokomotyw (6 Vectronów i 2 Smartrony).
Najnowsze lokomotywy dostarczone w grudniu 2022 roku trafią w ręce zupełnie nowych klientów. Pierwsza z nich przeznaczona jest do obsługi
pociągów na trasie Warszawa –
Berlin, obsługiwanej wspólnie przez DB Fernverkehr AG i PKP Intercity. Druga nowa lokomotywa Vectron trafi do polskiego oddziału firmy Freightliner – jednego z największych prywatnych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce.
– Odebrane dwie lokomotywy Vectron MS dysponują mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostały wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Lokomotywy przeznaczone są do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Serbii i Holandii, Rumunii oraz Bułgarii. Co niezwykle ważne, pojazdy z platformy Vectron – jako jedyne nowoczesne lokomotywy w Europie – posiadają już dopuszczenia do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach. Cieszymy się, na współpracę z Cargounit w następnych latach – dzięki temu nasze lokomotywy są wykorzystane przez coraz szersze grono użytkowników operujących w Polsce i zagranicą – powiedział Hubert Meronk, prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.
– Odebrana lokomotywa Vectron, jest pierwszą w naszej flocie lokomotywą tego typu, która wzmacnia nasze zdolności operacyjne w ruchu transgranicznym pomiędzy Polską i krajami Europy Zachodniej. Wierzymy, że nasi klienci docenią kolejny krok w naszym rozwoju, wychodzący na przeciw ich oczekiwaniom. Od początku działalności operacyjnej, a minęło już 15 lat od uruchomienia przez Freightliner PL pierwszego pociągu, oferujemy naszym klientom, elastyczne i terminowe usługi transportu kolejowego, wyznaczając jednocześnie standardy bezpieczeństwa. Tworzenie przewagi konkurencyjnej dla transportu kolejowego jest od zawsze naszym celem, a rozwój z wykorzystaniem nowoczesnych lokomotyw najlepszą drogą do jego realizacji – powiedział Konstantin Skorik, prezes Freightliner PL Sp. z o.o.
Dodatkowe lokomotywy „pod choinkę”
Do tej pory firma Cargounit zakupiła już 28 od Siemens Mobility z platform Vectron i Smartron, z możliwością zamówienia dodatkowych pojazdów do końca przyszłego roku. Z końcem 2022 r. firma zdecydowała się zakupić dwie kolejne dwie lokomotywy Smartron oraz uruchomić opcję na kolejną lokomotywę Vectron z istniejącego kontraktu. Flota lokomotyw Siemensa zakupionych przez Cargounit wynosi obecnie 31 elektrowozów, a do 2025 r. można ona wzrosnąć do 40 lokomotyw.
– Cargounit konsekwentnie realizuje strategię modernizacji floty m.in. poprzez zakup nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych Vectron oraz lokomotyw Smartron na rynek rumuński. Cieszymy się, że możemy odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie rynku, proponując nowoczesne lokomotywy wielosystemowe takie jak Vectron, dostosowane zarówno do ruchu towarowego jak i pasażerskiego. Jesteśmy dumni, że grono naszych klientów powiększa się o Freightliner PL oraz DB Fernverkehr podmioty międzynarodowe będące liderami odpowiednio w przewozach towarowych i pasażerskich w Europie – podsumowuje Łukasz Boroń, prezes Cargounit Sp. z o.o.