Z dziesięciu nowoczesnych lokomotyw EU44 Husarz w ten weekend w ruchu były tylko trzy lub cztery. Przewoźnik zapewnia, że to przejściowe problemy, a do końca tygodnia prawie cała flota wróci do ruchu.
Do Redakcji “Rynku Kolejowego” dotarły w weekend bardzo niepokojące informacje o wyłączeniu z ruchu nawet siedmiu lokomotyw EU44 Husarz. Dziewięć lat temu PKP Intercity kupiła dziesięć nowoczesnych elektrowozów Siemensa z rodziny Eurosprinter. To jedyne pojazdy trakcyjne przewoźnika, które mogą przekraczać zachodnią granicę, dlatego obsługują pociągi do Niemiec bez konieczności zmiany lokomotywy. Ich prędkość maksymalna to 200 km/h.
Według naszych informacji w miniony weekend wyłączonych z ruchu było sześciu lub siedem z dziesięciu Husarzy. Z tego względu trzeba było odwoływać pociągi w części relacji, z kolei inne składy, z powodu konieczności wymiany lokomotyw (np. EN Metropol miał zmieniać lokomotywę dwukrotnie, by na końcowym odcinku do granicy Czech mieć wymaganą łączność przez GSM-R).
Spore utrudnienia
Jak informuje rzeczniczka spółki Agnieszka Serbeńska, w związku z brakiem sprawnych lokomotyw EU44 w sobotę, 6 kwietnia pociąg EIC 57000/1 (54) relacji Gdynia Główna – Berlin Hauptbahnhof kursował w skróconej relacji Gdynia Gł. – Rzepin. Od stacji Rzepin zapewniono zastępczą komunikację autobusową.
Również w drodze powrotnej za pociąg EIC 75000/1 (55) relacji Berlin Hauptbahnhof – Gdynia Główna na odcinku Berlin Hauptbahnhof – Rzepin kursowała zastępcza komunikacja autobusowa. Oprócz tego część pociągów kursujących do i z Niemiec było opóźnionych; pociągi są opóźnione również dzisiaj.
– PKP Intercity w sobotę i w niedzielę wdrożyło niestandardowe obiegi lokomotyw EU44 w celu zoptymalizowania ruchu tych pojazdów trakcyjnych, a tym samym minimalizowania opóźnień oraz skutków odwołań pociągów na niemieckich odcinkach – zapewniła przedstawicielka przewoźnika.
Do końca tygodnia prawie cała flota wróci na tory
PKP Intercity nie podaje dokładnie, ile lokomotyw było sprawnych w ciągu weekendu. – Dzisiaj przywracana jest standardowa obsługa połączeń międzynarodowych lokomotywami EU44. W tej chwili w eksploatacji jest już 6 lokomotyw EU44, jutro będzie ich 7, a do końca tygodnia przewoźnik będzie dysponował prawie całą flotą tych pojazdów trakcyjnych – informuje Agnieszka Serbeńska.
Jak informuje, pozostałe lokomotywy są “wyłączone do planowych i bieżących czynności przeglądowo-naprawczych”. Nie poznaliśmy odpowiedzi na pytanie, czemu elektrowozy zostały wyłączone na przeglądy jednocześnie; zwykle takie działania są prowadzone kolejno, by nie powodować utrudnień.
Darty stoją, Gamy wróciły do ruchu
To nie jedyne problemy z taborem trakcyjnym PKP Intercity. Z ruchu w dalszym ciągu
wyłączonych jest siedem z dwudziestu składów Dart, co może utrudnić obsługę ruchu szczególnie w szczycie Wielkanocnym. Według nieoficjalnych informacji, Pesa naprawiła pierwszy skład i obecnie jest on testowany.
Do ruchu wróciły za to lokomotywy Gama. Przez ponad pół roku
połowa z dziesięciu lokomotyw spalinowych z Pesy była wyłączona z powodu problemów z silnikami. Według informacji Pesy, problemy udało się rozwiązać, a w ruchu jest osiem lokomotyw. Naprawa ostatniej potrwa do maja; do tego jedna Gama jest w naprawie powypadkowej.