Poseł Grzegorz Woźniak poprosił Ministerstwo Infrastruktury o informacje na temat zaawansowania prac na opóźnionej inwestycji na magistrali Warszawa – Lublin. Resort podał informacje dotyczące tego, kiedy uda się ponownie udrożnić linię na poszczególnych odcinkach. Wbrew wcześniejszym informacjom, postępy przy naprawie linii nr 7 nie wpłyną na wydłużenie do Warszawy pociągów IC, które ze względu na zamknięcia szlaków, obecnie kończą bieg w Radomiu.
Obecnie na południowy-wschód od Warszawy linią nr 7 dojedziemy maksymalnie do Garwolina pociągami Kolei Mazowieckich. Dalej, do Dęblina, dojedziemy autobusami komunikacji zastępczej.
– Dwutorowe udostępnienie odcinka Pilawa – Garwolin planowane jest we wrześniu 2019 roku (…), natomiast na odcinku Garwolin – Dęblin udostępnienie jednego toru planowane jest w połowie maja 2019 r., a oddanie do eksploatacji całego odcinka dwutorowo – we wrześniu 2019 r – czytamy w informacji przekazanej przez Ministerstwo Infrastruktury.
Nie oznacza to niestety, że pociągiem bez przeszkód dojedziemy z Warszawy do Dęblina, bowiem od maja 2019 planowane jest całkowite zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Otwock – Pilawa i to na okres 12 miesięcy. Jak informują Koleje Mazowieckie, w związku z tym ruch pociągów od strony Warszawy prowadzony będzie po obu torach tylko do stacji Otwock a na odcinku Otwock – Pilawa pociągi zostaną zastąpione przez autobusy. Stanie się to 6 maja. Przypomnijmy, że zamknięcie odcinka Otwock - Pilawa miało mieć miejsce już w grudniu 2018, później w marcu 2019. Więcej na ten temat piszemy
tutaj.
– Oddanie do użytku całego modernizowanego odcinka Otwock – Pilawa – Dęblin – Lublin i umożliwienie ruchu pociągów po dwóch torach planowane jest w październiku 2020 r – informuje ministerstwo.
Z Wrocławia i Radomia do Warszawy przez Mińsk Mazowiecki
Dzięki otwarciu przejezdności odcinka Dęblin – Pilawa na linii kolejowej nr 7 możliwe będzie wydłużenie pociągów IC Sztygar, IC Morcinek i IC Bolko z Radomia (gdzie obecnie kończą bieg jadąc z Wrocławia) do Warszawy. Jadąc z Radomia przekroczą one Wisłę, dojadą do Dęblina i przez Pilawę i Mińsk Mazowiecki (towarowa linia 13), bez zatrzymania w tej miejscowości, dojadą do Warszawy. Otwarcie odcinka Dęblin – Pilawa nie będzie miało wpływu na trasowanie bezpośrednich pociągów z Lublina do Warszawy, które nadal będą korzystały z objazdu przez Łuków.
Aktualizacja: Pociągi IC Sztygar, Morcinek i Bolko wciąż tylko do Radomia
26 kwietnia PKP Intercity przesłało do redakcji "Rynku Kolejowego" sprostowanie, które przeczy informacjom podanym przez Ministerstwo. Okazuje się, że pomimo pierwotnych planów, nie uda się wydłużyć kursowania IC Sztygar, Morcinek i Bolko z Radomia do Warszawy.
– Prezentowane wydłużenia tras pociągów były złożone do rocznego rozkładu jazdy 2018/2019. Jednak ten plan nie może być zrealizowany. Zgodnie z ZRJ3, który będzie zarządzony 30 kwietnia br., pociągi z Wrocławia przez Radom nie pojadą do Warszawy. Pomimo otwarcia linii brak jest możliwości trasowania pociągów PKP IC między Radomiem a Warszawą przez Dęblin. Wyjątek stanowi pociąg TLK 13111/31110 „Witos” rel. Przemyśl Gł. – Warszawa Zach. – Przemyśl Gł. IC Morcinek, Sztygar i Bolko w dalszym ciągu kursować będą w skróconej relacji do i z Radomia – napisało biuro prasowe PKP Intercity.
Ponadto spóła poinformowała, że w związku z zamknięciem linii kolejowej nr 8 na odcinku Czachówek – Warka oraz przebudową stacji Idzikowice w okresie od 9 czerwca do 31 sierpnia br., pociąg IC 13104/31104 „Banach” relacji Warszawa Wsch. – Przemyśl Gł. – Warszawa Wsch. kursuje drogą okrężną przez Koluszki, Tomaszów Maz. z pominięciem stacji Pilawa, Dęblin, Radom.
PKP Intercity SA planuje powrót pociągów na trasę Warszawa – Lublin przez Pilawę i Dęblin w rozkładzie jazdy 2019/2020. Czy od grudnia? Na razie nie jest pewne, czy to się uda.
Kiedy rozpoczną się prace na odcinku Warszawa – Otwock?Ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację robót budowlanych na odcinku Warszawa Wschodnia Osobowa – Otwock planowane jest w III kwartale 2019 roku. PLK zapowiada, że podpisanie umowy z wybranym wykonawcą będzie możliwe już w I kwartale 2020 roku. – W związku z powyższym rozpoczęcie robót budowlanych byłoby możliwe na początku II kwartału 2020 roku, a ich zakończenie w IV kwartale 2023 roku – podaje MI.