České dráhy w tym roku odbiorą kolejne dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne RegioFox produkcji Pesy Bydgoszcz. Pojawić mają się na relacjach w krajach hradeckim i środkowoczeskim. Czeski narodowy przewoźnik w ramach umowy ramowej, zakładającej dostawę nawet 160 pojazdów, zakontraktował już u polskiego producenta aż 106 egzemplarzy w umowach wykonawczych.
Pierwszym klientem Pesy Bydgoszcz w ramach nowej platformy Regio160, dziś znanej jako Elf 3, były České dráhy, czyli czeskie koleje państwowe. W lutym 2021 przewoźnik zawarł z polskim producentem umowę ramową, zakładającą dostawę nawet 160 dwuczłonowych jednostek spalinowych. Ostatnia umowa wykonawcza, która została zawarta w 2023 roku w listopadzie. Duża część pojazdów, oznaczonych w Czechach jako seria 847, obsługuje już szereg połączeń regionalnych, w tym w aglomeracji praskiej, zaś w ubiegłym roku odebrano aż 56 jednostek. W tym roku dostawy RegioFoxów, bo tak zostały nazwane przez ČD, mają być kontynuowane.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w styczniu, narodowy czeski przewoźnik spodziewa się w tym roku odebrania co najmniej 20 pojazdów tej serii. Nowe jednostki mają zostać wprowadzone do ruchu na trasach w krajach hradeckim i środkowoczeskim. RegioFoxy mogą przewieźć jednorazowo do 210 pasażerów, w tym 115 na miejscach siedzących. Co ciekawe, silniki Diesla produkcji Rolls-Royce mogą być zasilane paliwem HVO, powstałym poprzez hydrokraking lub uwodornienie olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych, w tym przepracowanych. Jest ono zamiennikiem oleju napędowego, umożliwiającym redukcję emisji CO2 w ujęciu netto nawet o 94%.
Platforma Elf 3 vel Regio160 różni się także od innych zespołów trakcyjnych Pesy Bydgoszcz zastosowaniem samonośnego nadwozia. Pojazdy z tej serii oprócz ČD zamówiły także Koleje Mazowieckie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz samorządy województw kujawsko-pomorskiego i opolskiego, a także Ghana Railway Company, która zakupiła zbliżone do posiadanych przez ČD RegioFoxów dwuczłonowe jednostki spalinowe. Nowoczesne pojazdy na wielu relacjach w Czechach oznaczają nową jakość, zastępując przestarzałe autobusy szynowe 810 i pochodne, takie jak dwuczłonowy zestaw serii 814, znany pod nazwą Regionova. Z drugiej strony stanowią wyzwanie kosztowe dla przewoźnika z uwagi na znacznie większą masę.
Portal Zdopravy.cz poinformował, że w ostatnim czasie zakończono dostawy 10 jednostek do kraju pilzneńskiego. Można je spotkać na liniach P4 Pilzno – Žihle, P13 Pilzno – Bezdružice, P21 Rokycany – Příkosice, P22 Pilzno – Radnice oraz P24 Klatovy – Železná Ruda – Alžbětín. – Odnowa taboru w kooperacji z przewoźnikiem jest dla nas kluczowa. Dostawa ostatnich jednostek RegioFox wpisuje się w ten proces. Oznacza to udogodnienia w kolejnych obszarach kraju regionu, co przekłada się na większą satysfakcję pasażerów – komentuje Pavel Čížek, zastępca hetmana kraju pilzneńskiego odpowiedzialny za transport.