Fot. Rob Dammers, CC BY 2.0 / FlicrListopadowy transport DM90 przez Holandię
Prywatny operator kolejowy SKPL sprawdza do Polski kolejne 28 spalinowych zespołów trakcyjnych DM90. Łącznie będzie ich mieć 32. Kiedy nowy właściciel holenderskich pojazdów zamierza przygotować je do kursowania z polskimi pasażerami?
Transport kolejnych czterech zespołów trakcyjnych ruszył z Holandii 28 marca. Prowadzone przez lokomotywę (z wagonami osłonowymi za elektrowozem i na końcu pociągu) cztery dwuczłonowe zespoły trakcyjne DM90 zostały uchwycone przez fotografa w miejscowości Zenderen, 30 kilometrów na zachód od granicy niemiecko-holenderskiej. SKPL potwierdził, że jest właścicielem wszystkich 32. zakupionych od Kolei Holenderskich pojazdów na podstawie wiążącej umowy z państwowymi Kolejami Holenderskimi.
– Zeszłoroczny przewóz czterech DM90 do Polski, jak i kolejne transporty, realizowane są przez podmioty zewnętrzne, które podjęły się tego zadania i dysponują wszystkimi wymaganymi w danym czasie dokumentami – powiedział Albert Mikołajczyk ze spółki SKPL.
– Z uwagi na istotną liczbę sprowadzanych pociągów musieliśmy znaleźć odpowiednio zabezpieczone miejsce postoju dla pozostałych 28 składów. W związku z tym wystąpiliśmy o zmianę trasy przejazdu przez Niemcy, aby punktem granicznym było Oderbruecke, a nie Horka – dodał Albert Mikołajczyk. Jak dodaje przedstawiciel SKPL, aktualny plan zakłada sprowadzenie wszystkich jednostek w II kwartale bieżącego roku. – Chcielibyśmy, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowych pociągów na przełomie II i III kwartału 2022 – powiedział.
Przedstawiciel SKPL odniósł się także do rewelacji medialnych dotyczących pretensji jednego z rumuńskich przewoźników do pojazdów DM90. Holenderski portal Treinenweb.nl, poinformował, że trzy lata temu operator Ferotrans miał wygrać aukcję na zakup 48 spalinowych jednostek DM90, ale nigdy ich nie odebrał. Jak podają dziennikarze portalu, Nederlandse Spoorwegen zerwały umowę z rumuńskim operatorem z uwagi na brak odbioru pojazdów, które miesiącami oczekiwały na to na jednej z bocznic NS. Obciążało to rachunek Holendrów.
– Nie wnikaliśmy we wcześniejszą historię związaną ze zbyciem DM90 przez Koleje Holenderskie. Fakty są natomiast takie, że nasze należności wobec sprzedawcy zostały uregulowane jeszcze przed pierwszym transportem. Ponadto, według zapewnień ze strony Kolei Holenderskich sytuacja prawna związana z DM90 była uregulowana w dniu zawarcia umowy – wyjaśnił Albert Mikołajczyk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.