Spółka Laude Smart Intermodal rozstrzygnęła dwa wszczęte w lutym postępowania na dostawę taboru. Dotyczyły one wagonów-platform na tory o prześwicie 1520 mm oraz nadwozi wymiennych. W obu przypadkach dostawcami będą firmy rosyjskie.
Pierwsze zapytanie ofertowe na dostawę 108 sztuk 40’ fabrycznie nowych wagonów platform szerokotorowych do przewozu kontenerów po magistrali kolejowej 1520 mm. Mają być przeznaczone m.in. na trasy ukraińskie. Szacunkowa wartość zamówienia to aż 4 503 600 euro.
Wagony mają być czteroosiowe, mieć ładowność min. 72 t, maks. wagę 20 t, długość do 14 620 mm i szerokość do 3 200 mm. Termin realizacji będzie stanowić 30 proc. oceny.
Drugie zapytanie obejmuje dostawę 200 nowych nadwozi wymiennych (swap body). Jego wartość to 2 690 354 euro. Mają mieć możliwość przenoszenia za pomocą dźwigów, wózków widłowych, suwnic lub nośników kontenerowych, łączyć funkcję środka transportu z rolą mobilnego modułu magazynowego i mieć zwiększoną kubaturę w odniesieniu do standardowej naczepy. Długość zamawianego nadwozia 40’ to 12 192 mm, zabudowa typu firanka; ładowność określono na minimum 35 europalet i minimum 35 ton.
W przewozach intermodalnych stosuje się głównie kontenery. Ich udział w ogólnej liczbie jednostek na koniec 2017 r. wyniósł 97,4%. Naczepy i przyczepy samochodowe stanowiły 1,4% wykorzystywanych jednostek, a wymienne nadwozia samochodowe 0,8%. Jeden z pociągów z tego typu nadwoziami
można zobaczyć tutaj.
Laude niedawno
rozstrzygnęło przetarg na dostawę 44 specjalistycznych wagonów do przewozu kontenerów typu Sggrs. W marcu Laude ma otworzyć oferty na dostawę 200 sztuk 40’ wagonów platform szerokotorowych do przewozu kontenerów po magistrali kolejowej 1 520 mm a jeszcze w lutym – na dostawę 200 sztuk 40’ wagonów specjalistycznych do przewozu kontenerów typu Sgmmns zgodnych z TSI.
Aktualizacja: Wygrywają firmy z RosjiW ciągu dwóch miesięcy od ogłoszenia postępowań Laude wybrało zwycięzców. Najpierw, 22 marca, rozstrzygnięto postępowanie na dostawę 200 sztuk 40' wagonów specjalistycznych do przewozu kontenerów typu Sgmmns. Oferty złożyli: United Wagon Company z Rosji, Tatravagonka ze Słowacji i Greenbrier Europe (Astra Rail i Wagony Świdnica). Najkorzystniejsza była oferta rosyjskiego UWC, opiewająca na 11 mln euro z terminem realizacji 48 tygodni.
W tym tygodniu (8 kwietnia) rozstrzygnięto drugie postępowanie, na dostawę 108 sztuk 40’ wagonów platform szerokotorowych do przewozu kontenerów po magistrali kolejowej 1520 mm. Tu było dwóch wykonawców: RM Rail Trading Company z Ruzajewki (miasto w europejskiej Rosji, w Republice Mordowińskiej) oraz Dnieprovagonmash z Ukrainy. Wybrano RM Rail Trading, które zaoferowało cenę brutto: 4 179 600 euro (38 700 za sztukę), tj.18 136 956,24 złotych i termin realizacji: 20 tygodni.
Czekamy na otwarcie ofert w
przetargu Laude na dostawę lokomotyw sześcioosiowych, którego faworytem jest Newag.