Joint-venture RB Rail AS, odpowiedzialne za wdrażanie Rail Baltiki na terenie Litwy, Łotwy i Estonii, poinformowało o otrzymaniu kolejnych środków unijnych. Projekt otrzyma z CEF-u dodatkowe 1,2 mld euro (ok. 5,2 mld zł).
Do tej pory projekt Rail Baltiki na terenie państw bałtyckich otrzymał z CEF-u kwotę ponad 2,6 mld euro. W ramach najnowszej alokacji środków dotacja zostanie powiększona o kolejne 1,2 mld euro: 370 mln euro na część estońską, 346 mln euro na łotewską i 458 mln euro na litewską. Umowa o finasowaniu ma zostać podpisana unijną agencją CINEA w IV kwartale tego roku.
W Estonii finansowanie zostanie przeznaczone na budowę ok. 55 km trasy. Dotyczy to odcinków: Soodevahe – Kangru, Kangru – Saku, w prowincji Harjumaa (węzeł komunikacyjny Lagedi), Hagudi – Alu, Sakru – Harju/Rapla i Alu – Kärpla.
Na Łotwie finansowanie obejmie przede wszystkim 27-kilometrowy odcinek Misa – granica z Litwą, którego budowa ma ruszyć w najbliższych miesiącach. Inne podprojekty dotyczą przekładki gazociągu, usług nadzorczych, przyłącza wysokiego napięcia Iecava, a także zaplecza Skulte, które ma stanowić bazę logistyczną dla budowy północnego odcinka linii w kierunku Estonii.
Na Litwie dofinansowanie dotyczy odcinków Ramygala (Remigoła) – Berciunai i Berciunai – Joniskelis (Johaniszkiele), Kowno – Seta, przyłączy wysokiego napięcia Panevėžys (Poniewież), Išorai, podstacji Liudvinavas (Ludwinów). W sumie, wliczając wcześniejsze dotacje, Litwa zabezpieczyła finansowanie dla 114 km linii. Dodatkowo finansowanie obejmie elektryfikację (system zasilania i sieć trakcyjna na terenie państw bałtyckich zlecane są w ramach oddzielnego kontraktu).
Jak podaje RB Rail AS, do końca roku budowa ma objąć 15% trasy. W Estonii prace są prowadzone na 22 km trasy, a na końcowym etapie są przetargi na kolejne 52 km torowiska. Jeszcze w tym roku mają ruszyć postępowania dla 30 km trasy. W sumie do końca roku zakontraktowana będzie budowa 102 km trasy. Na Łotwie zakontraktowano budowę ponad 200 km linii – obecnie trwają prace przygotowawcze na południowym odcinku. Na Litwie trwa budowa 29 km trasy, a do końca roku ta wartość ma zwiększyć się do 70 km. W tym roku mają ruszyć przetargi na budowę odcinka Kowno – Seta, a także infrastruktury punktowej na odcinku Kowno – granica z Polską. Jednocześnie trwają przetargi na elektryfikację i systemy sterowania ruchem.
Koszt budowy 870 km Rail Baltiki na terenie państw bałtyckich szacowany jest na 15,3 mld euro (ok. 65,7 mld zł). Normalnotorowe połączenie między Polską a Litwą, Łotwą i Estonią ma ruszyć, zgodnie z obecnymi założeniami, w 2030 r.
W sumie w ramach najnowszego naboru CEF rozdysponowano ponad 7 mld euro. 80% środków trafi na kolej. Oprócz Rail Baltiki to budowa transgranicznych połączeń między Francją a Włochami (Lyon – Turyn) oraz Danią i Niemcami (tunel Fehmarnbelt). Do tego dochodzi wdrażanie ERTMS oraz transgraniczne połączenia na styku Ukrainy, Mołdawii i państw unijnych (Rumunia, Węgry i Polska).