PKP Intercity po raz kolejny spróbuje sprzedaż dziewięć lokomotyw serii SU45. Na sprzedaż trafiają pojazdy wyprodukowane w latach 1974-1975. – To wyeksploatowane lokomotywy – mówi Beata Czemerajda z biura prasowego przewoźnika.
Przewoźnik chce sprzedać SU45 nr 152, 175, 183, 195, 214, 73, 192, 100 i 118 (typ 301Db). Próbował już wystawiać je na aukcji elektronicznej we wrześniu i grudniu, ale chętnych nie było. Wszystkie lokomotywy stacjonują w Zakładzie Centralnym przewoźnika w Warszawie, na Olszynce Grochowskiej. Teraz PKP Intercity ogłosiło zapytanie o oferty na ich zakup.
– Sprzedaż jest częścią naszego programu odnowy parku taborowego – kupujemy nowy tabor, modernizujemy ten z największym potencjałem, a pozostały sprzedajemy. Podobnie postępujemy z wagonami – mówi Beata Czemerajda z PKP IC.
SP45/SU45 to pierwsza polska lokomotywa spalinowa dużej mocy. Jej projekt powstał w latach 1964-1965. Został on stworzony przez CBKPTK w Poznaniu, a jej wykonanie zlecono Zakładom H. Cegielskiego. Prototyp powstał w 1965 r. i otrzymał oznaczenie 301D. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1970 r., pod nazwą SP45. Ze względu na stosunkowo małe naciski osi, poza prowadzeniem pociągów pasażerskich, lokomotywa nadawała się także do obsługi składów towarowych na liniach o kiepskim stanie nawierzchni.

Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów.