Spółka PKP LHS zakończyła odbudowę kolejnej mijanki na jednotorowej linii szerokotorowej. Koszt inwestycji pochłonie około 9 mln zł z budżetu zarządcy.
Mijanka Puszcza (km 158.825) znajduje się na szlaku Huta Deręgowska LHS – Drozdów LHS i posiada 2 tory główne o długości 1228m każdy. Wybudowanie jej podzieliło dotychczasowy najdłuższy szlak o długości 38 km (tzw. „wąskie gardło”) na dwa szlaki równej długości i stworzyło możliwość krzyżowania pociągów. Powstanie mijanki w Puszczy skraca o połowę czas oczekiwania pociągów na dotychczasowych mijankach sąsiednich z 48 do 24 min. Tym samym skraca się czas jazdy pociągów.
W ramach zadania inwestycyjnego wybudowano przede wszystkim dodatkowy tor główny wraz z rozjazdami, zainstalowano m.in. urządzenia srk typu MOR1, oświetlenie i ogrzewanie rozjazdów, urządzenia sygnalizacji i gaszenia pożaru, sygnalizacji włamania.
Mijanka Puszcza jest sterowana zdalnie z mijanki Huta Deręgowska oraz wyposażona w pełny monitoring, dlatego nie wymagała utworzenia dodatkowych posterunków ruchu.
Odbudowę mijanki Puszcza zrealizowano w okresie dwóch lat. W listopadzie 2008 r. rozpoczęto pierwsze prace, a 26 października br. została dopuszczona do eksploatacji próbnej w celu sprawdzenia prawidłowości pracy urządzeń srk.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Zakłady Automatyki Kombud S.A. w Radomiu i Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Proces odbudowy zlikwidowanych w latach 80-tych mijanek na szerokim torze trwa od 2005r. Pierwszą odbudowaną mijanką oddaną do użytkowania na szlaku kolejowym linii LHS była mijanka w Niekrasowie, znajdująca się na szlaku Wola Baranowska LHS – Staszów LHS. Prace przy jej odbudowie zakończono w 2007r. Wszystkie dotychczasowe zadania inwestycyjne związane z odbudową mijanek na szerokim torze to nakłady blisko 20 mln zł.
– Poprzez odbudowę nieczynnych od wielu lat mijanek zwiększamy przepustowość linii LHS. Ponowne uruchomienie mijanki Puszcza po 12 latach przerwy jest kolejnym ważnym krokiem w realizacji tego celu – informuje Zbigniew Tracichleb, prezes spółki PKP LHS . Jestem zwolennikiem długich 15-20 km mijanek pozwalających utrzymać płynność ruchu, a w perspektywie budowy drugiej nitki linii LHS – kontynuuje.