Chodzi o prace w ramach modernizacji jednego z czterech odcinków linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Maszyna TBM wybuduje blisko 4-kilometrowy tunel dla pociągów.
TVP Kraków, które cytuje Polską Agencję Prasową informuje, że wykonawca inwestycji – konsorcjum firm Budimex i Gülermak zawarł umowę na dostawę maszyny drążącej TBM. Ta dotrze do Polski z Chin drogą morską, a następnie drogą lądową zostanie przetransportowana na miejsce inwestycji. Jak przekazała Dorota Szalacha z PKP Polskich Linii Kolejowych, które są inwestorem, aktualnie opracowywana jest dokumentacja techniczna oraz projekty tymczasowej organizacji ruchu na potrzeby transportu drogami publicznymi.
Tarcza będzie miała za zadanie wydrążyć
tunel o długości 3,8 kilometra pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka w ciągu 10 miesięcy. Koszt wykonania samego tunelu to ponad 750 mln zł. Rozpoczęcie drążenia planowane jest na połowę 2025 roku.
Budowa całego nieco ponad 12-kilometrowego odcinka Limanowa – bocznica Klęczany wynosi 1,9 mld zł. W ramach prac budowlanych powstanie tutaj m.in. 10 wiaduktów i 12 mostów.
Przypomnijmy:
inwestycja PKP PLK, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75-kilometrowej trasy Chabówka – Nowy Sącz obejmie również budowę 58 kilometrów nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.